رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

روش صحیح اخراج یک کارمند

اخراج یک کارمند باید از طریق راه و رسم درست و به‌صورت مؤدبانه و خصوصی انجام شود تا کارمند از لحاظ روحی آسیب کمتری ببیند و بتواند خودش را با شرایط جدید وفق دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومیت، گاهی اوقات مدیران یک شرکت مجبور می‌شوند بنا به هر دلیلی کارمند خود را اخراج کنند. راه‌های درست و غلط بسیاری برای انجام این کار وجود دارد؛ در واقع نحوه‌ی انجام این کار شما را به‌عنوان فردی که رهبری عده‌ای از مردم را بر عهده دارید به بقیه کارمندانتان معرفی می‌کند.

 با اینکه بسیاری از مدیران بزرگ و موفق برای اخراج کارمندانشان از راه درست اقدام نمی‌کنند، شما سعی کنید که این کار را به‌طور صحیح انجام دهید، زیرا موفقیت نشان‌دهنده محبوبیت نیست. در ادامه این مقاله ۵ مورد آورده شده است که به شما در این زمینه کمک می‌کند. با زومیت همراه باشید.

۱- به او پیش‌زمینه بدهید

لازم است کارمند شما در مورد موضوع اخراجش یک پیش‌زمینه داشته باشد و مطمئن باشید کارمندتان نیز بابت شانسی که به او داده‌اید، از شما قدردانی می‌کند. بنابراین قبل از اینکه تصمیم جدی بگیرید، به کارمندتان نشان دهید که جایی از کارش ایراد دارد و باید آن را درست کند؛ اگر نتوانست تغییری در این زمینه ایجاد کند، آنگاه در مورد اخراج شدنش تصمیم بگیرید.

۲- در رابطه با تصمیمی که گرفته‌اید خصوصی حرف بزنید و مؤدبانه رفتار کنید

هرگز نباید فردی را جلوی چشم دیگر همکارانش تحقیر کنید و زمانی که پشت میزش مشغول کار است، این موضوع را با او مطرح نکنید؛ حتی جلوی دیگر کارمندان نیز از او نخواهید که وارد اتاق شما شود، زیرا افراد معمولا نمی‌توانند در این شرایط خونسردی خودشان را حفظ کنند. در عوض به همراه وی به یک مکان خلوت بروید یا حتی او را برای صرف قهوه به بیرون از شرکت دعوت کنید و موضوع را همراه با توضیحات و دلیل انجام این کار به او بگویید، سپس او را کمی تنها بگذارید تا بتواند قبل از اینکه پیش همکارانش برگردد، شرایط جدید را در ذهنش جا بیندازد.

۳- به او پیشنهاد کمک بدهید

زمانی که شخصی را اخراج می‌کنید، در واقع او را در شرایط بلاتکلیفی قرار می‌دهید. اگر اخراج شدن وی دلیلی دارد، داستان فرق می‌کند؛ اما اگر به بهانه‌ی دیگری می‌خواهید کارمند خود را اخراج کنید، باید تا جای ممکن به او کمک کنید تا بتواند جایگاه خودش را پیدا کند. این حداقل کاری است که شما می‌توانید برای او انجام دهید و قطعا بقیه کارمندان نیز از این موضوع مطلع می‌شوند و احترام بیشتری برای شما قائل خواهند شد.

۴- با او روراست و مهربان باشید

وقتی آن فردی که قرار است اخراج شود در مورد چرایی انجام این کار از شما می‌پرسد؛ باید صادقانه و مؤدبانه علت را برای او توضیح دهید. در طول این مدت باید آرامش خود را حفظ کنید و فرد را متهم نکنید. به یاد داشته باشید که آن شخص هرگز نباید احساس کند به او حمله شده است.

۵- طوری با او رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود

همه ما در زندگی و تحت شرایط مختلف، طعم اخراج شدن را خواهیم چشید؛ پس طوری با کارمندتان رفتار کنید که دوست دارید فرد دیگری همین رفتار را با شما داشته باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.