ماجرای رجیستری گوشی‌های آیفون ؛ تکذیب در ۴۵ ثانیه!

استفاده از آیفون ۱۴و ۱۵در ایران قانونی نیست اما هستند کسانی که از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند و برخی سایت‌های اینترنتی این گوشی‌های تلفن همراه را می‌فروشند.

به گزارش اینتیتر به نقل از همشهری، اظهارنظر شتابزده رئیس سازمان استاندارد کافی بود تا شوک تازه‌ای به بازار موبایل وارد شود؛ جایی که مهدی اسلام‌پناه در یک نشست خبری از رجیستر شدن گوشی تلفن همراه آیفون۱۴ خبر داد ولی در همان جلسه موبایل او زنگ ‌خورد و به او خبر دادند که موضوع را تکذیب کند. او در همان جلسه می‌گوید: هرگونه خبری مبنی بر رجیسترشدن آیفون۱۴ به نقل از بنده کذب محض است.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان استاندارد که متوجه خطای خود می‌شود، توضیح می‌دهد: استاندارد تلفن همراه مشمول استانداردهای اجباری نیست و به همان نسبت هم رجیستری هرگونه تلفن و دستگاهی که بخواهد به کشور وارد شود مشمول سیاست‌های کشور است و تشخیص آن با وزارتخانه تخصصی آن است و اگر خبری از طرف او در مورد رجیستری آیفون۱۴ نقل شده صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

این در حالی است که او قبل از تکذیب خودش گفته بود که از لحاظ تکنولوژیک مشکلی وجود ندارد و آیفون۱۴ به‌زودی رجیستر خواهد شد؛ ما تلفن‌های همراه را برای اینکه مردم با یک حق انتخاب خوب و رقابتی استفاده کنند مشمول استاندارهای اجباری خود قرار نداده‌ایم و رجیستری کردن را وزارت ارتباطات انجام می‌دهد، اما این اتفاق در آینده نزدیک رخ می‌دهد.

ساعتی بعد، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر تداوم ممنوعیت واردات مسافری و تجاری آیفون‌های۱۴ و ۱۵ تأکید کرد و گفت: پیرو ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هفته گذشته فرایند جمع‌آوری گوشی‌های آیفون قاچاق۱۴ و ۱۵ از بازار آغاز شده و این روند ادامه داشته و خللی در اجرای آن صورت نگرفته است.

اصل ماجرا چیست؟

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل یک‌ماه قبل گفته بود به‌دلیل شرایط تحریمی، کمبود ارز و ارزبر بودن آیفون‌ها حاکمیت به این نتیجه رسیده که اساسا واردات آیفون را بسته نگه دارد. او با تأکید بر اینکه نباید از تأثیر مسائل دیگر در این موضوع چشم‌پوشی کنیم، افزوده بود آمریکا واردات فرش و پسته ایران را تحریم کرده و اجازه واردات نمی‌دهد، تصمیم ایران در ممنوعیت واردات آیفون به نوعی عملکرد تقابلی در جهت این اقدام بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به اینکه واردات و رجیستری تلفن همراه ارتباطی با سازمان استاندارد ندارد، گفت: اظهارنظر در این‌باره مانند این است که وزارت جهادکشاورزی درباره امور وزارت راه صحبت کند. او با اشاره به اینکه، رفع ممنوعیت رجیستری آیفون۱۴در حال حاضر غیرممکن است، گفت: هم‌اکنون در حوزه موبایل گواهی و مجوزهای لازم را از سازمان تنظیمات مقررات رادیویی اخذ می‌کنیم و این موضوع ربطی به سازمان استاندارد ندارد. عبقری تأکید دارد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرجع تعیین کالاهای قانونی و غیرقانونی است و اعلام می‌کند این کالا (آیفون ۱۴) اساسا غیرقانونی است، بر این اساس این سؤال مطرح می‌شود که چرا سازمان استاندارد چنین اظهارنظری کرده است؟

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.