نکات بسیار مهمی که باید پیش از خرید شیائومی ۱۳ لایت بدانید

گوشی Xiaomi 13 Lite سعی دارد بازار میان رده را فتح کند. مشخصات و قیمت شیائومی ۱۳ لایت جذاب است؛ اما نکات مهمی وجود دارد که حتما باید پیش از خرید این گوشی بررسی کنید.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرتاک نیوز، مدل‌های لایت معمولا چندان جذاب نیستند و صرفا نسخه ضعیف‌شده‌ای از پرچمدار اصلی شرکت به‌حساب می‌آیند. به‌همین خاطر هم فروش قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند. هرچند امسال شیائومی تصمیم گرفته است که این روند را تغییر دهد. به‌همین خاطر شاهد عرضه شیائومی ۱۳ لایت با مشخصات و ویژگی‌های جذاب هستیم. برچسب قیمتی نیز باعث می‌شود که یکی از بهترین گزینه‌ها در بازه قیمتی زیر ۱۵ میلیون تومان باشد.

هرآنچه باید پیش از خرید شیائومی ۱۳ لایت بدانید

مدل Xiaomi 13 Lite نسبت به نسل گذشته خود نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. هرچند که هر مدل گوشی نقاط مثبت‌ و منفی خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی شیائومی ۱۳ لایت از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم تا بتوانید در هنگام خرید انتخاب راحت‌تری داشته باشید. طبق روال همیشگی کار را با نگاهی به مشخصات فنی دستگاه آغاز می‌کنیم.

مشخصات فنی Xiaomi 13 Lite

گوشی Xiaomi 13 Lite
ابعاد و وزن ۱۵۹.۲ در ۷۲ در ۷.۲ میلی‌متر، ۱۷۱ گرم، بدنه جلویی از گوریلا گلس ۵، فریم میانی از پلاستیک، بدنه پشتی از شیشه، تاییدیه IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و نفوذ قطرات آب
صفحه نمایش نمایشگر ۶.۵۵ اینچی امولد، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، تراکم ۴۰۲ پیکسل در اینچ
پردازنده تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۷ نسل ۱، هشت هسته‌ای، پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۴۴
حافظه ۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
نرم افزار اندروید ۱۲، MIUI 14
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق‌عریض ۸ مکاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلو دوربین ۳۲ مگاپیکسلی یا دیافراگم f/2.3
باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ ۶۷ وات
سایر حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش

محتویات جعبه

پس از خرید شیائومی ۱۳ لایت و بررسی جعبه متوجه حضور یک شارژر ۶۷ وات، کابل USB-A به USB-C و یک قاب محافظ شفاف خواهید شد. بدین‌ترتیب برای استفاده از گوشی صرفا به یک ایرباد نیاز دارید.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۳ لایت

شیائومی در طراحی مدل ۱۳ لایت سنگ‌تمام گذاشته است. ما با یک گوشی باریک و سبک طرف هستیم که طراحی زیبا را در کنار کیفیت ساخت بالا عرضه می‌کند. فریم میانی این گوشی از پلاستیک است؛ اما به‌هیچ‌وجه حس یک گوشی ارزان‌قیمت را منتقل نمی‌کند. علاوه بر این لبه‌های خمیده جلویی و پشتی باعث می‌شوند که گوشی به‌راحتی در دست بشیند.

تنها مشکل طراحی این گوشی به محل حسگر اثر انگشت مربوط می‌شود. این حسگر کمی پایین‌تر از سایر گوشی‌ها است و باعث می‌شود کاربر کمی اذیت شود. هرچند که احتمالا به‌مرور زمان عادت می‌کنید.

صفحه‌نمایش

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که در همان لحظات اول بررسی شیائومی ۱۳ لایت مجذوب صفحه‌ نمایش آن خواهید شد. در اینجا شما با یک پنل اولد باکیفیت مواجه هستید که می‌تواند رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز و عمق رنگ ۱۲ بیت را در برابر چشمان شما قرار دهد. هرچند که سیستم‌عامل اندروید برای استفاده از مورد آخر محدودیت‌هایی دارد.

روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۵۱۲ نیت می‌رسد و در حالت خودکار نیز مرز ۹۳۸ نیت را لمس می‌کند. بدین‌ترتیب برای استفاده در نور آفتاب هیچ مشکلی نخواهید داشت. نمایشگر این گوشی از نظر دقت رنگ نیز در میان بهترین‌ها قرار می‌‌گیرد.

بررسی عمر باتری و سرعت شارژ شیائومی ۱۳ لایت

شیائومی ظرفیت باتری مدل ۱۳ لایت را نسبت به گوشی شیائومی ۱۲ لایت افزایش داده است و شاهد استفاده از تراشه بهینه‌تر اسنپدراگون ۷ نسل ۱ هستیم. اما در کمال تعجب عمر باتری چندان رضایت‌بخشی را دریافت نمی‌کنیم. شما می‌توانید با یک بار شارژ تا ۱۲ ساعت و ۱۴ دقیقه وبگردی کنید یا ۱۷ ساعت به‌تماشای ویدیو آفلاین بنشینید.

خوشبختانه نسخه لایت پرچمدار شیائومی از سیستم شارژ سریع قابل قبولی پشتیبانی می‌کند و همین باعث می‌شود که ضعف باتری کمرنگ جلوه کند. اگر گوشی را با باتری کاملا خالی به شارژ بزنید، پس از نیم ساعت ۸۳ درصد شارژ خواهد داشت و پس از ۴۲ دقیقه نیز به‌طور کامل شارژ می‌شود.

عملکرد و قدرت پردازشی

یکسال از عمر پردازنده اسنپدراگون ۷ نسل ۱ می‌گذرد؛ اما در گوشی‌های زیادی استفاده نشده است. پس از بررسی شیائومی ۱۳ لایت متوجه شدیم که این پردازنده تنها اندکی نسبت به اسنپدراگون ۷۷۸G قوی‌تر است. از نظر عملکرد CPU هیچ تفاوتی مشاهده نمی‌شود؛ اما از نظر عملکرد GPU شاهد پیشرفت جزئی هستیم.

هرچند این پیشرفت برای پیشی‌گرفتن از رقبای هم‌قیمت کافی نیست. در این بازه قیمتی می‌توان به سراغ گوشی‌هایی با پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و دایمنسیتی ۸۱۰۰ رفت که قدرت پردازشی بسیار بیشتری دارند. همچنین اگر کمی بودجه خود را افزایش دهید، پوکو F4 GT با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در دستان شما خواهد بود.

متاسفانه این گوشی در هنگام فشار پردازشی بالا عملکرد پایداری ندارد. به‌طوری که پس از یک ساعت قدرت پردازشی دستگاه حتی به ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت برای گیمرهای حرفه‌ای چندان خوشایند نیست. با همه اینها بدیهی است که شیائومی ۱۳ لایت به‌راحتی می‌تواند نیاز کاربران عادی را برآورده کند.

بررسی دوربین شیائومی ۱۳ لایت

دوربین اصلی

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت می‌تواند با سایر گوشی‌های حاضر در این بازه قیمتی برابری کند. به‌طور کلی دوربین اصلی در نور مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد. در این حالت گستره داینامیک و جزئیات قابل قبول هستند. هرچند اگر داخل خانه عکاسی کنید و نور مناسب نباشد، کمی نویز به‌تصویر اضافه خواهد شد.

جالب اینجاست که دوربین اصلی در شب عملکرد خوبی از خود به‌نمایش می‌گذارد. رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند و گسترده داینامیک نیز قابل قبول است. همچنین نویز چندانی در تصاویر دیده نمی‌شود.

دوربین فوق‌عریض

بررسی دوربین فوق‌عریض شیائومی ۱۳ لایت از عملکرد بهتر آن نسبت به اکثر رقبا حکایت دارد. تصاویر ثبت‌شده از نظر کنتراست، گستره داینامیک و رنگ در میان بهترین‌های میان‌رده قرار می‌‌گیرند. هرچند که تصاویر در مقایسه با گلکسی A54 به‌طور کلی نرم‌تر هستند و جزئیات کمتری دارند.

دوربین فوق‌عریض در شب حسابی به‌مشکل می‌خورد. رنگ‌ها فوق‌العاده بی‌حال هستند و تصویر خیلی نرم به‌نظر می‌رسد. همچنین وضعیت نویز و نوردهی به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید از تصاویر ثبت‌شده حتی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی نسبت به آنچه در شیائومی ۱۲ لایت دیده بودیم، پسرفت داشته است. تصاویر نسبتا نرم هستند و جزئیات کافی را ندارند. اگرچه رنگ و کنتراست وضعیت خوبی دارند؛ اما نمی‌تواند به جلب رضایت کاربر کمک چندانی بکنند.

جمع‌بندی

بررسی شیائومی ۱۳ لایت به‌خوبی نشان داد که در صورت خرید این گوشی از یک صفحه‌نمایش باکیفیت، طراحی و کیفیت ساخت پریمیوم، سرعت شارژ بالا و دوربین اصلی قابل قبول بهره خواهید برد. هرچند که باید با مشکلاتی همچون عمر باتری متوسط، دوربین سلفی ضعیف و چیپست ضعیف‌تر از رقبا کنار بیایید. شیائومی ۱۳ لایت با ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه با قیمت ۱۵ میلیون تومان در بازار ایران به‌فروش می‌رسد. آیا این گوشی می‌تواند انتخاب شما باشد؟

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.