واریزی بزرگ برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امروز | جزئیات

مستمری مددجویان هر ساله با پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی افزایش می‌یابد. در سال جاری نیز مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به میزان ۴۰ درصد براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افزایش یافت، اما تاکنون تنها ۲۰ درصد این افزایش اجرا و بقیه قرار شد تا از شهریور ماه جاری اعمال شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از زنهار، مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب قانون بودجه سال جاری مصوب کرد که مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی به میزان ۴۰ درصد افزایش یابد. اما تاکنون همین نهاد‌ها تنها ۲۰ درصد افزایش حقوق مددجویان را پرداخت کرده و همچنان با این میزان افزایش در حال پرداخت حقوق آن‌ها هستند که نوعی تخلف از مصوبات قانونی به حساب می‌آید.

مجلس در جریان تصویب قانون بودجه امسال مصوب کرد تا مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی افزایش ۴۰ درصدی داشته باشد اما این نهاد‌ها در سال جاری، تنها ۲۰ درصد حقوق مددجویان را افزایش داد و همچنان با این میزان افزایش در حال پرداخت حقوق آنها بودند که با اعلام مرتضوی وزیر کار، قرار شد تا از شهریورماه ۲۰ درصد مابقی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد اعمال شود.

علیرضا وحید زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان درباره پرداختی مستمری به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، می‌گوید: تنگناها ومشکلات اقتصادی بر شانه‌های جامعه هدف بهزیستی، سنگینی مضاعفی دارد که برای این منظور، ترمیم حداقل مستمری دریافتی این عزیزان گام کوچکی برای کاهش این مشکلات می‌باشد.

براساس اطلاعات دریافتی، مستمری گروه‌های هدف در بیستم هر ماه واریز می شود، اما این در حالی است که میزان مبالغ سال گذشته با ۴۷ درصد افزایش یافت و قرار بود تا شهریور امسال هم با ۴۰ درصد افزایش اعمال شود.

اما تا این لحظه، اکثریت مستمری بگیران اعلام کرده اند که هنوز مبلغ مستمری را دریافت نکرده اند. البته تعدادی از مستمری‌بگیران کمیته امداد امروز خبر از واریزی بدون افزایش ۲۰ درصدی و مطابق معمول داده اند.

در حال حاضر و بنا بر اعلام برخی منابع، مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از امروز به صورت معمول در پرداخت برای این عزیزان واریز می‌گردد. اما دلیل اینکه چرا اقدامات پرداختی به مددجویان دیرتر از زمان‌های واریزی در ماه‌های گذشته صورت گرفت و برای دانستن علت اجرا نشدن ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، توضیحاتی از طرف برخی از منابع اعلام شد که در ادامه آمده است.

چرا افزایش ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت مبلغ مستمری انجام نگرفت

در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، جامعه تحت پوشش بهزیستی کشور هستند که از این تعداد یک و نیم میلیون نفر مستمری بگیر هستند و در بعد خانوار نیز هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند که خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

بر همین اساس مبلغ مستمری یک نفره از ۶۵۵.۲۰۰ تومان به ۷۸۶.۲۴۰ تومان افزایش یافته و بالاترین مبلغ مستمری نیز برای خانوارهای ۵ نفره به بالاست که از ۲.۰۵۹.۲۰۰تومان به ۲.۴۷۱.۰۴۰ تومان افزایش یافته است.

براساس اخبار و پیگیری‌های انجام شده، مبالغ مستمری مددجویان بهزیستی کمیته امداد و بهزیستی مطابق روال هر ماه و با همان میزان ۲۰ درصدی فعلا به دلیل زمانبر بودن در حال واریز است.

دلیل این امر این است که؛ قرار بود افزایش ۲۰ درصدی از نیمه دوم سال ‍۱۴۰۲ یعنی در واریزی‌های مربوط به مهرماه انجام گیرد، اما با اعلام وزیر کار برای این افزایش در شهریورماه، کار پرداخت مستمری به مددجویان عزیز با مشکلاتی مواجه شد.

طبق شنیده‌ها قرار شد تا در این ماه با افزایش ۲۰ درصدی پس از اعلام وزیر کار، به صورت کامل ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته در شهریورماه ۱۴۰۲ اعمال گردد اما چون واریزی‌ها به تاخیر می‌افتد دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی تصمیم گرفتند که واریزی این ماه را همچون روال قبل انجام دهند و درباره افزایش ۲۰ درصدی مابقی نیز در فرصت مقرر و «شاید» تا چند روز آینده این موضوع انجام گیرد.

گفته می‌شود؛ دلیل اینکه بسیاری از مددجویان عزیز در کارتابل‌ها و سامانه شفافیت خود این مبالغ را با افزایش ۴۰ درصدی مشاهده می‌کنند ولی واریزی به صورت روال قبل بوده است اعمال این تغییرات می‌باشد. البته این احتمال می‌رود که واریزی افزایش ۲۰ درصدی طبق اخبار اولیه در نیمه دوم سال اتفاق بیفتد.

اعلام زمان پرداخت مستمری مددجویان با افزایش ۲۰ درصدی

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی گفت: قرار بر این بود از شهریورماه مستمری خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی ۲۰ درصد افزایش یابد، اما اگر به هر دلیلی این موضوع عملی نشد، مستمری مددجویان از مهرماه با افزایش ۲۰ درصدی واریز خواهد شد.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام خبر افزایش ۲۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از شهریور ماه امسال، اظهار کرد: در تبصره بودجه سال جاری به طور مستقیم اعلام شده بود که مستمری مددجویان ۴۰ درصد افزایش یابد. در دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۴ نیز در دو بند اعلام شد که مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش یابد و افزایش ۲۰ درصد دیگر نیز درصورت تامین منابع انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر این تامین منابع صورت گرفته است و به جز افزایش ۲۰ درصدی که در ابتدای سال بر روی مستمری مددجویان اعمال شده، تامین اعتبار برای افزایش ۲۰ درصد دیگر هم میسر شده است.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قرار بر این بوده است که از شهریورماه مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد، اما اگر به هر دلیلی این موضوع عملی نشد، مستمری مددجویان از مهرماه با افزایش ۲۰ درصدی واریز خواهد شد و ان شاءالله که مابه التفاوت مستمری شهریورماه نیز پرداخت خواهد شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مقامات مسئول برای رفع سوالات ایجاد شده و علت دیرکرد باید پاسخ‌های قانع‌کننده را برای مردم عزیز جامعه ارائه دهند تا شبهات برطرف شود و رسانه‌ها از منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود موضوع را پیگیری و درج نکنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.