چرا رجیستر آیفون ١۴ و ١۵ ممنوع شد؟

یک نماینده مجلس در واکنش به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ گفت: وقتی آیفون را از بازار خارج می‌کنیم، عملا یک انحصاری برای گوشی‌های هم‌تراز آیفون ایجاد می‌کنیم و اجازه این انحصار را به آن‌ها می‌دهیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر گوشی‌های آیفون ۱۵ در بازار ایران (رجیستر نشده) در دسترس است و نسخه آیفون ۱۵ پرومکس ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت در بازار حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

آن‌طور که محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران، گفته، با توجه به تصمیمات دولت مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار چه به صورت گمرکی و چه به شکل مسافری و عدم امکان رجیستر پرچم‌دار جدید اپل، امکان واردات رسمی این گوشی‌ها به ایران وجود ندارد.

با این حال، ابهاماتی درباره ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های پس از آن مطرح است. در ابتدا مسوولان این‌طور می‌گفتند که به دلیل این‌که درگیر جنگ اقتصادی و با کمبود منابع ارزی روبه‌رو هستیم و در عین حال، در تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو با مشکلاتی مواجهیم، بنابراین منطقی نیست که برای واردات کالاها از جمله گوشی‌های لوکس، ارز نیمایی مصرف شود.

در کنار آن، گاها شنیده می‌شد که احتمال اتصال به اینترنت ماهواره‌ای یکی از دلایل دیگر ممنوعیت واردات آیفون است. استدلالی که البته کارشناسان آن را تایید نکردند و معتقدند بودند این موضوع واقعیت ندارد و قابلیتی که این گوشی همراه دارد این است در شرایط اضطراری آن هم نه در همه کشورها مانند آمریکا کاربران می‌توانند پیام کمک به شماره‌های اضطراری ارسال کنند تا با یافتن موقعیت به کمک فرد بروند و در همین حد است؛ بنابراین اتصال به اینترنت ماهواره‌ای به عنوان دلیل مطرح شده برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به کشور صحت ندارد.

چند سوال درباره ممنوعیت واردات آیفون

در همین رابطه، جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین درباره واردات آیفون اظهار داشت: من یه سوالی را چندی پیش مطرح کردم و دارم پیگیری می‌کنم.

وی افزود: در رابطه با آیفون استدلالی که وجود دارد، این است که برند آمریکایی لوکس است. اما چرا من با واردات آیفون موافق هستم، دلیل آن این است که وقتی آیفون را از بازار خارج می‌کنیم، عملا یک انحصاری برای گوشی‌های هم‌تراز آیفون ایجاد می‌کنیم و اجاره این انحصار را به آن‌ها می‌دهیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در واقع فردی که از آیفون استفاده می‌کند، اگر آیفون را در دسترس نداشته باشد، به سراغ چه گوشی‌ای می‌رود؟ مثلا سامسونگ خرید می‌کند.

رشیدی‌کوچی عنوان کرد: نگاه من این بود که با خارج کردن آیفون از بازار، یک انحصاری را به نفع یک عده از واردکنندگان ایجاد می‌کنیم و یک رقابتی را از بین می‌بریم.

وی ادامه داد: همچنین یک سوالی را هم مطرح کردم و دنبال جواب آن هستم و حتما جواب آن را پیدا خواهم کرد. ببینید هر کسی که گوشی به کشور وارد می‌کند، مشخص است که چه تعداد گوشی و چه برندی آورده است. من این را از وزیر ارتباطات سوال پرسیدم که به ما لیست کسانی که آیفون ۱۳ را چند برابر حالت نرمال در دو هفته قبل از این‌که ممنوع شود، وارد کردند، به ما بدهند. این‌که چه کسانی با علم به این‌که آیفون ۱۴ ممنوع می‌شود، چند برابر گذشته آیفون ۱۳ آوردند.

این نماینده مجلس متذکر شد: همان‌طور که می‌دانید، وقتی که آیفون ۱۴ ممنوع شد، قیمت آیفون ۱۳ دو برابر شد.

رشیدی‌کوچی یادآور شد: اصلا این‌که آیفون را ممنوع کردیم، اشکال ندارد، اما چرا زمانی که واردکنندگان ما آیفون ۱۴ و اکسسوری‌هایش را آوردند، ممنوع کردیم؟! ایم آسیب جدی به گروهی زد که هزینه کرده بودند و گوشی آورده بودند. سرمایه این گروه از بین رفت.

وی متذکر شد: استدلال‌هایی که می‌گویند به اینترنت ماهواره‌ای وصل می‌شود، استدلال‌های خیلی ضعیفی است. حال سوال این است که اگر سامسونگ به این امکانات وصل شود، می‌خواهید سامسونگ را هم ممنوع کنید؟ تکنولوژی پیشرفت می‌کند.

این نماینده مجلس در واکنش به این استدلال‌ها که آیفون، کالای لوکس آمریکایی است و نباید به آن ارز بدهیم، گفت: برای واردات آیفون که ارز دولتی تخصیص داده نمی‌شود.

رشیدی‌کوچی عنوان کرد: پس این اتفاق حتما به انحصار و شکل‌گیری مافیای جدید در بازار منجر خواهد شد.

وی همچنین در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: ممنوعیت آیفون از جمله تصمیماتی است که متاسفانه اصل دولت آقای رئیسی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

ارزبری بالای آیفون ۱۴ و ۱۵؟

در همین حال، چندی پیش مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه نیز در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری چندین جلسه مشترک و ارائه راهکارهایی از جمله افزایش تعرفه واردات آیفون به مسئولان مختلف، عنوان کرد: در ماه‌های اخیر انتشار اخبار ضد و نقیض در این رابطه باعث تهییج بازار شده بود. اما در نهایت پاسخ کلی که به انجمن واردکنندگان موبایل داده شد این بود که ارزبری آیفون ۱۴ و ۱۵ زیاد بوده است.

عبقری در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین ارزبری آیفون ۱۳ با مدل‌های بعدی وجود دارد، گفت: اکثر کسانی که به دنبال خرید آیفون ۱۲ و ۱۳ بودند، محصول مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و تقاضای آن‌ها کمتر از مدل‌های جدید آیفون است.

بنا به گفته دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، استدلال دیگری که از سوی مسئولان درباره ممنوعیت واردات مطرح می‌شود، اعمال تحریم‌ها و عمل متقابل نسبت به آن است: در اصل تمام این اظهارات حاصل شنیده‌های ما از مسئولان است.

عبقری همچنین با اشاره به اینکه واردات تجاری و مسافری آیفون‌های ۱۳ و ماقبل همچنان پا برجاست، متذکر شد: واردات این دسته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشم گیری داشته و واردات تجاری از طریق رویه واردات از محل صادرات خود، عمدتا توسط افرادی که در حوزه صادرات فعالیت دارند انجام می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.