روابط تهران و بغداد برادرانه، ایمانی و عقیدتی است

معاون اول رییس جمهوری در تماس تلفنی با نخست وزیر عراق از دموکراسی امروز در عراق به عنوان یک نمونه برای کشور‌های منطقه یاد کرد و گفت: دولت و مردم ایران برای عبور از مسائل و چالش‌ها همواره در کنار دولت و ملت این کشور بوده و خواهند بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، «اسحاق جهانگیری» امروز (یکشنبه) در این تماس تلفنی ضمن تبریک انتصاب «عادل عبدالمهدی» به عنوان نخست وزیر این کشور، افزود: دولت جدید عراق با کسب رای اعتماد از مجلس کار خود را آغاز کرده است و اطمینان دارم با توجه به سوابق و تجربیات شما، دولت جدید قادر خواهد بود مسائل جاری و چالش های پیش روی این کشور را برطرف کند.

وی با قدردانی از نخست وزیر، دولت و ملت عراق بخاطر میزبانی خوب از زائران امام حسین(ع) در ایام اربعین، از سفر خود در روز اربعین به نجف اشرف و شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین به سمت کربلا خبر داد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مهم ترین انگیزه ام از این سفر علاوه بر زیارت و ادای احترام به ائمه معصومین (ع)،‌ تشکر و قدردانی از میزبانی خوب دولت و ملت عراق از زائرین است.
جهانگیری روابط تهران و بغداد را در همه زمینه ها رو به گسترش توصیف کرد و یادآور شد: افزایش سفرهای زیارتی دو ملت این پیام را به مسئولین دو کشور می دهد که روابط فیمابین باید بیش از پیش توسعه پیدا کند.

وی ضمن آرزوی توفیق و سربلندی برای دولت و ملت عراق، ابراز امیدواری کرد: با استقرار دولت جدید عراق و تبادل هیات ها و مذاکرات دو جانبه، برخی موانع پیش روی توسعه مناسبات دو کشور را شناسایی و برطرف خواهیم

نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی با آرزوی قبولی زیارت همه مردم ایران در ایام اربعین به گزارش های ارایه شده به دولت خود مبنی بر استقرار کامل نظم و آرامش در مراسم امسال اشاره کرد و گفت: براساس گزارش های اتاق نظارت بر مراسم اربعین امسال تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون زائر ایرانی وارد عراق شده اند و کارها با نظم در حال انجام است و به میهمانان و زائرین خدمت رسانی می شود.

عبدالمهدی افزود: امروز شاهد دموکراسی و تبادل صلح آمیز قدرت در عراق هستیم و با وجود همه مشکلات، دولت گذشته با آرامش و صلح قدرت را به دولت جدید تحویل می دهد.

وی ادامه داد: تلاش دولت گذشته و جدید عراق این بوده است که نقاط مثبت را تقویت و بر دستاوردهای گذشته بیافزاید و تلاش ما این است که تمام توانایی و انرژی خود را به کار گیریم تا از مشکلات پیش رو عبور کرده و عراق را در ریل و مسیر سازندگی قرار دهیم و بتوانیم با حسن همجواری با همسایگان خود تعامل سازنده داشته باشیم.

نخست وزیر عراق روابط تهران و بغداد را ویژه و منحصر بفرد توصیف کرد و اظهارداشت: این روابط فقط به دلیل وجود مرزهای طولانی میان دو کشور نیست بلکه به دلیل روابط برادرانه، ایمانی و عقیدتی است که منافع زیادی برای دو ملت به همراه دارد.

عبدالمهدی خاطرنشان کرد: ما بر این روابط سازنده اتکا می کنیم و سعی می کنیم پیشرفت مشترک داشته باشیم چرا که پیشرفت ایران پیشرفت عراق و پیشرفت عراق پیشرفت ایران است.

وی افزود: اگر مشکلاتی نیز وجود داشته باشد این مشکلات کم اهمیت هستند و توجه اصلی ما به مشترکات است تا بتوانیم مسائل و مشکلات پیش رو را مرتفع سازیم.

نخست وزیر عراق دیدارهای مستقیم و دوجانبه میان مسئولین دو کشور را گامی با اهمیت در گسترش مناسبات فیمابین ارزیابی و خاطرنشان کرد: این دیدارها می تواند نقش سازنده ای در گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاری های دفاعی و منطقه ای دو کشور باشد.

وی ضمن درخواست از جهانگیری برای ابلاغ سلام به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری اسلامی ایران برای ملت ایران، آرزوی خیر، موفقیت و امنیت کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.