این مدل ۲۰۶ را هرگز نخرید

اگر گشتی در تعمیرگاه‌های خودرو بزنید متوجه تفاوت بین ۲۰۶های مراجعه‌کننده خواهید شد؛ بیشتر خودروهای ۲۰۶ که نیازمند تعمیر اساسی می‌شوند تولید سال‌های بعد از ۱۳۹۲ هستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از پدال، برای همین با جست‌و‌جو در سایتهای فروش خودرو نیز متوجه خواهیم شد که اصالت این خودرو به امتیازی برای خرید و فروش آن تبدیل شده است. یعنی این روزها یک خودروی فرانسوی قدیمی راحت‌تر از خودروی ایرانی جدید فروخته می‌شود!

کارشناسان خودرو می‌گویند در پژو ۲۰۶ تولید شده پس از سال‌های تحریم هیچ ردی از فرانسه دیده نمی‌شود. به جای آن می‌توان با خیال راحت‌تری گفت که این خودرو تبدیل به ۲۰۶ چینی و یا هندی شده است.

استهلاک بالای تیپ سه و یک

همه مدل‌های ۲۰۶ تولید شده تیپ یک فرانسوی هستند اما صرف فرانسوی بودن تضمین یک خرید خوب را به ما نمی‌دهد. برای مثال به خاطر نداشتن سیستم مالتی پلکس و ضبط سی‌دی دار بسیاری از افراد سراغ تیپ یک نمی‌روند. تیپ سه هم مدل ارتقا یافته این شرکت بود که با ورود تیپ پنج نسخه‌های محدودی از آن تولید شد. یکی از مشکلات بزرگ خرید این تیپ‌ها این است که فروش، دشواری زیادی دارد. تعمیرکاران می‌گویند یک ۲۰۶ گوشه پارکینگ هم که باشد استهلاک دارد؛ چه برسد به خودرویی که سال‌ها از آن کار کشیده شده است.

تیپ دو و پنج تنها مدل‌های هاچ‌بک ۲۰۶ هستند که هنگام فروش، مشتری را به دردسر نمی‌اندازند؛ اما در حال حاضر خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ ما را مقابل این دو راهی قرار می‌دهد که کدام سری ارزش بیشتری دارد؟ خودرویی که قبل از تحریم تولید شده یا مدلی که بعد از سال ۹۲ به بازار آمده؟ برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار دست دوم شاهد نمونه ایرانیزه‌شده و همچنین نمونه فرانسوی آن هستیم.

برای مثال گیربکس ایرانی هیچ وقت جای همتای فرانسوی‌اش را نگرفت. گیربکسی که از زمان تحریم روی ۲۰۶ نصب می‌شد همان گیربکس ۴۰۵ بود که سازگاری با این خودروی فرانسوی نداشت. همین تغییر کافی بود تا شتاب خودروهای ایرانی هم کاهش یابد. برای مثال ۲۰۶ تیپ پنج می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۹.۵ ثانیه طی کند اما این زمان در تیپ پنج ایرانی به ۱۱.۵ ثانیه می‌رسد.

البته همه این تغییرات منفی نبوده. برای مثال می‌توان گفت تنها برتری خرید ۲۰۶ تیپ ۲ ایرانی کلاج نرم‌تر آن است که به شکل نیم‌کلاج راحت‌تر نگه‌داشته می‌شود و حس خودروهای گران‌قیمت را القا می‌کند. همچنین ۲۰۶ ایرانی فرمان نرم‌تری دارد.

به تیپ پنج امکانات رفاهی مانند اتصال به بلوتوث گوشی، سنسور مانع عقب یا هشدار گرافیکی در خودرو اضافه شده که در گذشته وجود نداشته است؛ اما این ویژگی‌ها دلیل نمی‌شود که ما مهم‌ترین عضو خودرو را نادیده بگیریم. با خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ایرانی متوجه خواهیم شد که قطعات موتور دیگر فرانسوی نیستند و بر روی بیشترشان نام چین هم به چشم می‌آید. اگرچه هر دو موتور TU3 دارند اما همین موضوع منجر می‌شود که در طولانی‌مدت کیفیت خودروی ما افت بیشتری پیدا کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های ۲۰۶ ایرانی و فرانسوی سیستم برق آن است. پژو ابتدا با تولید تیپ یک شاهد نقص‌هایی در برق این خودرو بود برای همین برای سری یک سیستم مالتی پلکس را طراحی کرد تا شبکه‌های الکترونیکی موتور، داشبورد و روی فرمان را از هم جدا کند. اما در ۲۰۶ ایرانی شده بار دیگر سیم‌کشی‌ها با هم یکی و تبدیل به یک شبکه واحد شدند و مشکلاتی را در برق خودرو به وجود آوردند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.