در جشنواره تئاتر فجر بیش از ۱۰ اثر با مضمون شهید سلیمانی داریم

سید عباس صالحی، ساعاتی قبل در تالار وحدت به تماشای نمایش سرباز نشست.

اینتیتر – سحر زمانی؛ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنجشنبه ۱۶ بهمن در تالار وحدت حضور یافت و نمایش سرباز به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی را تماشا کرد.

این نمایش به روایت مستند گونه ای از زندگی سپهبد شهید قاسم سلیمانی، قهرمان ملی ایران می پردازد.

صالحی پس از تماشای نمایش و در جمع خبرنگاران درباره شهید سلیمانی و آثار جشنواره تئاتر فجر گفت: همانطور که در فضای محرم و مراسم های مذهبی، نام و یاد سردار سلیمانی را به شکل خاصی زنده می داریم، در فضای جشنواره های فجر امسال و به طور خاص جشنواره تئاتر، حضور سوژه و معنای جدید به تئاتر ایران که سردار سلیمانی است کاملا می توان مشاهده کرد. در این جشنواره بیش از ۱۰ تئاتر با سوژه و مضمون شهید سلیمانی داریم.

وی افزود: تئاتر سرباز را که امشب تماشا کردم با همین نگاه روایتی از زندگی سردار سلیمانی داشت. فردی که دوستانش را شیدای خودش می کرد و دشمنانش را به تحسین وا می داشت. فردی که هم در فضای جبهه های نبرد، مرد بزرگ مقاومت و جهاد بود و در فضای ارتباط با مردم ،همراه، همراز و همدل آنها بود و با اقشار مختلف جامعه نسبت پدری و برادری و دوستی داشت. روایت سریع اما جذابی را از سردار سلیمانی در این تئاتر مشاهده کردم.

صالحی در پاسخ به سوالات یکی از خبرنگاران درباره اینکه برنامه وزارت ارشاد برای کسب سهمیه بیشتر برای تئاترهای ارزشی و انقلابی چیست؟ با توجه به اینکه این آثار تنها ۳۰ درصد سهمیه برای حضور در جشنواره تئاتر فجر دارند، گفت: همانطور که شما ذکر کردید این آثار سهمیه قابل توجهی در جشنواره دارند. جشنواره فجر طبعا به عنوان جشنواره ملی سال تلقی می شود و ما شاهد تکاپوی های گروه های مختلف تئاتری در سراسر ایران در ارتباط با حضورشان در جشنواره هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: به نوعی جشنواره تئاتر کارنامه یکساله گروه های تئاتر به حساب می آید. طبیعتا با این نگاه، سوژه های متنوعی مورد توجه هنرمندان تئاتر است که به جشنواره عرضه کنند. آنچه که اهمیت دارد این است که تئاتری که به جشنواره فجر عرضه می شود نمایه ای باشد از مفاهیم و نگاه های متعالی که انسان امروز نسبت به آینده اش دارد. قطعا مباحثی که مربوط به حوزه تاریخ و هویت انقلاب است بخشی از این موضوع را تشکیل می دهند. همانطور که شاهد هستیم امسال هم درصد قابل توجهی آثار با این مضامین داریم.

وزیر فرهنگ در خصوص برنامه های حمایتی از تئاتری ها افزود: واقعیت این است که کرونا صدمات و خسارات قابل توجهی را به بخشهای اقتصادی و فضاهای فعالیتی وارد کرد که یکی از این بخش ها، فعالیت های نمایشی بود که ما پیامدهای این صدمات را در یکسال اخیر مشاهده کردیم. به نحوی جشنواره تئاتر دوباره فعالیت ها را چند ماه قبل از سر گرفت و همانطور که امروز شاهد هستیم، به نظر می آید که می شود با مراعات حداکثر و توجه بیشتر در آینده هم اجراهای گروه های نمایشی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حقیقت شرایط کرونایی شرایطی پیچیده و مخاطره آمیز است و گروه های مرجع اجتماعی به خصوص هنرمندان باید بیش از سایر مردم به خودشان توجه داشته باشند زیرا سلامتشان برای جامعه مهم است به عنوان نقش و مرجعیتی که در جامعه و میزان تاثیر گذاری که در فضای عمومی دارند. اما در مجموع تجربه جشنواره تئاتر فجر از لحاظ نوع کارکردهای فعالانه هم در مرکز و هم در استان ها می تواند چشم انداز فعالیت ها را در ماه های آینده روشن تر کند. پخش آنلاین تئاتر نیز فرصنی برای آینده این هنر است.

صالحی در پایان گفت: در حوزه خسارات ها و مسائلی هم که مربوط به گروه های تئاتر است کارها و اقداماتی صورت گرفته است که پیشتر در خصوص آنها صحبت کرده ام. برنامه هایی هم که در این خصوص در پیش داریم که به شکل خدمات و تسهیلاتی است که بخشی از آنها انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است. در این میان کمک های بلاعوض نیز صورت گرفته است ودرآینده هم انجام خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.