رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مهمترین مصوبات مجلس یازدهم در ۱۰ ماه گذشته

مجلس یازدهم با شعار انقلابی‌گری و توجه به معیشت مردم سر کار آمد و حالا با گذشت ۱۰ ماه از فعالیت آن، می‌توان عملکرد این مجلس را در حوزه تقنین مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، هفتم خرداد ۹۹ بود که نمایندگان دوره یازدهم مجلس با وعده‌هایی برای بهبود اوضاع بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه زدند.
نمایندگان مجلس در طول ده ماه گذشته، ده‌ها طرح و لایحه را مورد بررسی قرار داده‌اند و نهایتا بیش از ۴۰ عنوان قانون در این دوره مجلس نهایی و ابلاغ شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران در یک بررسی کلی مهمترین قوانین مصوب مجلس یازدهم تا پایان سال ۹۹ را استخراج کرده که در زیر می‌آید:

۱۶ شهریور

قانون اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری

به موجب این قانون «شورای توسعه مدیریت مکلف است برای جذب داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهر تهران و مراکز استان ها اولویت قائل شود.»

۱۶ شهریور

قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان

براساس این قانون که در قالب لایحه به مجلس ارائه شده بود، شرح وظایف و اختیارات این وزارتخانه ۱۰ سال پس از تاسیس به تصویب مجلس رسید و قانونی شد.

۱۴ آبان

قانون الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

به موجب این قانون، شرکت ملی نفت ایران موظف شد نسبت به تأمین یک میلیون تن قیر تا سقف مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان در قالب احکام مربوط به طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی این قانون، اقدام و در سقف سهمیه های زیر به صورت ماهانه در اختیار دستگاه های اجرائی ذیل الذکر قرار دهد تا به نسبت میزان اعتبارات طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای این قانون توزیع شود.

۲۷ آبان

قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی

براساس این مصوبه، دولت مکلف شد به منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به وی‍‍‍ژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (به تعداد حداقل شصت میلیون نفر)، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ۶۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سایر دهک­ های مشمول فوق الذکر اقدام کند.

۵ آذر

قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم

به موجب این قانون که به عنوان «مالیات بر خانه‌های خالی» شناخته می‌شود، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:

سال اول ـ معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم ـ معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد ـ معادل هجده برابر مالیات متعلقه

۱۲ آذر

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران

به موجب این قانون سازمان انرژی اتمی ایران موظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد(۲۰%) اقدام و سالانه به میزان حداقل یکصد و بیست کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند.
همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شد در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

۲۴ دی

قانون الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)

براساس این مصوبه،‌ هر کس با قصد ایجاد خشونت یا تنش در جامعه و یا با علم به وقوع آن به قومیت های ایرانی یا ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی توهین نماید، چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به خشونت یا تنش شده باشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از آن دو محکوم و در غیر این صورت به حبس و جزای نقدی درجه شش یا یکی از آن دو محکوم می‌شود.

۱۲ بهمن

قانون الحاق یک تبصره به ماده الحاقی قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش
به موجب این قانون، با توجه به شرایط خاص کرونایی در زمان مقرر شده جهت اخذ آزمون مربوطه در سال ۱۳۹۹، وزارت آموزش و پرورش مکلف است برای آن عده از آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی و مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی موضوع این بند که در آزمون داخلی وزارت آموزش و پرورش شرکت نکرده‌اند و یا قبول نشده‌اند، صرفاً برای یک بار آزمون داخلی را تجدید کند.

۲۶ اسفند

قانون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

مهمترین تغییر این قانون تعیین حداقل سن ۴۰ سال تمام و حداکثر سن ۷۵ سال تمام برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در هنگام ثبت نام است.

۲۶ اسفند

قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۰

به موجب این قانون دخل و خرج سال ۱۴۰۰ پس از حدود دو ماه بررسی در مجلس تصویب و به دولت برای اجر ابلاغ شد.

۲۶ اسفند

قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

براساس مصوبه مجلس این قانون به مدت ۷ سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. پیش از این با تصویب مجلس مقرر شده بود این طرح در کمیسیون مشترک و طبق اصل ۸۵ (بررسی در کمیسیون به جای صحن علنی مجلس) مورد رسیدگی قرار گیرد. بنابراین مصوبه کمیسیون مشترک به معنای مصوبه مجلس است.

از جمله طرح‌های مهم دیگری که مجلس یازدهم آن‌ها را مورد بررسی قرار داده اما نهایی نشده طرح «جاماندگان سهام عدالت» و «ساماندهی بازار خودرو» است که در کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده است.

همچنین طرح «شفافیت آرای نمایندگان» که نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا پیگیر آن بودند و در تاریخ ۱۳ خرداد در هفتمین روز فعالیت مجلس یازدهم اعلام وصول شد، در صحن مجلس با مخالفت نمایندگان روبرو شد. البته گروه‌های مختلفی از نمایندگان به دنبال مطرح کردن مجدد آن در صحن علنی مجلس هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.