رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا کارمندان نباید از وظایف خود فراتر بروند؟

در فرهنگ ما ، همواره از اعتدال به عنوان عاملی که سبب بروز آسایش و رضایت است ، نام برده می‌شود.

به گزارش اینتیتر،‌ همه ی ما در طول زندگی خود با افرادی مواجه شده ایم که سعی داشته اند در یک موضوع خاص از حد معین تجاوز کنند و افراط را سر لوحه عملکرد خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: 

در ادامه مطلب به بررسی موضوع « کارمندان همیشه داوطلب » خواهیم پرداخت تا با به طور کامل با معایب فراتر رفتن از وظایف در محیط کار آشنا شویم، با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز نیاز است تا با مقوله شرح شغل آشنا شویم. شرح شغل شامل فهرستی از وظایف، فعالیت ها و مسئولیت ها برای یک عنوان شغلی است که دارای مولفه های شرح وظایف، اختیارات و شرایط کار است.

پس از آشنایی با مقوله شرح شغل شاید این جرقه در ذهن شما زده شود که فراتر رفتن از وظایف بتواند راهی مناسب برای جلب توجه مدیران باشد در ادامه به پاسخ این سوال خواهید رسید.

گاهی اوقات پیش می آید که انجام کارهایی خارج از وظایفی که در شرح شغل بر دوش ما گذاشته شده است موجب جلب رضایت مدیر شود اما توجه بیش از حد به این موضوع باعث هدر رفتن زمان مورد نیاز کارکنان برای انجام وظایف اصلی آنها در سازمان است که این موضوع ایجاد آسیب جدی در عملکرد افراد را به همراه خواهد داشت و موجب عدم رضایت مدیران و بالا دستی ها میشود.

بنابراین توجه به وظایف اصلی و عدم خروج از روند کاری استاندارد بسیار مهم تر از انجام وظایفی است که رسما بر عهده ما نیستند.

معایب فراتر رفتن از وظایف در محیط کار 

۱: سو استفاده همکاران

در اغلب سازمان ها و شرکت ها افرادی وجود دارند که دارای شرح شغل مشترک و وظایف یکسانی هستند.

فراتر رفتن از وظایف در چنین موقعیت های موجب کاهش مسئولیت های همکاران خواهد شد که این موضوع در دراز مدت سبب میشود تا شما مورد سو استفاده همکاران خود قرار بگیرید.

۲: آسیب رسیدن به عملکرد شخصی 

داوطلب شدن در انجام اموری که جز وظایف شما به حساب نمی آیند شاید موجب جلب رضایت بالا دستی ها شود اما توجه بیش از حد به این موضوع باعث کاهش توجه شما به مسئولیت های اصلیتان و در نتیجه وارد شدن صدمات جدی به عملکرد شخصی شما در سازمان می شود.

۳: بهم ریختن تعادل میان زندگی شخصی و کاری 

توجه بیش از حد به فعالیت های داوطلبانه در سازمان باعث می شود تا گاهی اوقات شما مجبور شوید بیشتر از ساعات ذکر شده در قرارداد در سازمان بمانید.

این امر تعادل بین زندگی شخصی و کاری شما را مختل می‌کند زیرا تداوم فعالیت های بیش از حد شما موجب شده است تا مدیران و همکاران انجام مداوم این امور را جز وظایف شما بدانند و به همین دلیل شما دیگر نمی توانید از انجام آنها دست بردارید.

۴: احساس بی عدالتی در سیستم جبران خدمات 

بر عهده گرفتن بخش زیادی از کارها و همچنین انجام وظایف همکاران و کمک به آنها ( سو استفاده کارکنان از شما ) باعث می‌شود تا این قبیل افراد احساس کنند که تبعیض در سیستم جبران خدمات وجود دارد و نادیده گرفتن اعتراض آنها به این موضوع توسط مدیران، احساس نارضایتی و بی عدالتی را در آنها پدیدار می‌کند.

راه های جلوگیری از ایجاد این معضل در سازمان ها 

مدیران منابع انسانی می‌تواند با نظارت مستمر بر عملکرد کارکنان و بررسی میزان توجه آنها به وظایف اصلی خود در سازمان از هدر رفت انرژی کارکنان در انجام کارهای بیهوده و بیش از حد نیاز جلوگیری کرده و با راهنمایی های موثر خود سبب تمرکز کامل توان کارکنان در مسئولیت های اصلی و مهم آنها شوند.

مدیران منابع انسانی به عنوان حامی اصلی کارکنان در سازمان وظیفه دارند تا محیطی را فراهم کنند که کارکنان در آن احساس آرامش نمایند

تدوین شرح شغل استاندارد و نظارت بر کم کاری تعدادی از کارکنان و سو استفاده آنها از همکاران خود نیز از جمله وظایف اصلی مدیران است.

با نظارت مستمر بر عملکرد افراد میتوان از بروز چنین مشکلاتی در سازمان پیشگیری کرد زیرا گاهی اوقات دیده شده این قبیل افراد خودشان از وضعیت به وجود آمده آگاه نبوده و ناخواسته باعث کاهش کیفیت عملکرد خود شده اند.

زیرا بسیاری از این افراد از روی حسن نیت و خیر خواهی نسبت به همکاران خود برای مدتی یکسری از وظایف اضافی که اغلب وظیفه دیگر افراد در سازمان است را بر عهده می گیرند که این موضوع سبب سو استفاده همکاران از این موقعیت و گرفتاری این افراد می شود.

همه ی ما در مشاغل خود باید در ابتدای امر تمام توان خود را بر روی وظایف و مسئولیت های تعیین شده در شرح شغل خود متمرکز نماییم و در صورت وجود زمان و فرصت مناسب نسبت به انجام امور داوطلبانه و خیر خواهانه در سازمان اقدام کنیم.

نویسنده: امیر دادوند

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی می گوید

    مفید و عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.