رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۶ قدم برای کنترل خشم

بسیاری از افراد در زمان عصبانیت به دلیل اینکه مهارت نسبتا ضعیفی در کنترل خشمشان دارند، واکنش های آسیب زننده ای نسبت به خود و اطرافیانشان نشان می دهند. در این مطلب به معرفی ۶ قدم برای کنترل خشم پرداخته ایم تا در زمان عصبانیت و خشمگینی بتوانید از آنها استفاده کنید و احساساتان را به درستی ابراز کنید.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، طبق اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، ۸۵ درصد از همه بیماری ها با وضعیت عاطفی انسانها ارتباط دارند. این بدان معناست که احساس شما بر سلامت جسمانیتان تاثیر می گذارد. خشم مداوم و مزمن سلامتتان را به خطر می اندازد. افراد عصبانی زندگی کوتاه‌ تر، ناسالم‌ تر و ناخوشایندتریرا تجربه میکنند.

بیشتر بخوانید:

در واقع عصبانیت طولانی مدت و کنترل نشده می تواند منجر به سردرد، مشکلات گوارشی، بی خوابی، افزایش اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا، مشکلات پوستی و افزایش خطر حمله قلبی و سکته شود.

زمانی که عصبانیت به نقطه خشم می رسد، دیگر کنترلی بر روی آن ندارید. از نظر عصب شناختی، منابع در دسترس مغزتان محدود می شود و خشم را به عنوان راهی برای تسلط بر همه چیز انتخاب می کند.

مطالعات نشان می دهد بسیاری از افراد از کارهایی که در هنگام خشم و عصبانیت انجام داده اند، به شدت پشیمان می شوند. خشم قسمت‌ هایی از مغز انسان را که مسئول کنترل تکانه، تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل هستند، مختل می کند. و زمانی که عملکرد مغز مختل شود، شما به هر چیزی که در اطرافتان گفته یا انجام می شود واکنش نشان می دهید. در واقع در آن زمان در بهترین حالت خود عمل نمی کنید زیرا کنترلی بر روی خودتان ندارید.

اساسا خشم به عنوان یک احساس جایگزین در نظر گرفته می شود. فرض کنید احساس آسیب پذیری می کنید، اما در موقعیت امنی برای پردازش این احساسات نیستید. شما می توانید انتخاب کنید که این احساس را با خشم به عنوان راهی برای محافظت از خود جایگزین کنید. انتخاب خشم اگر در زمان مناسبی صورت بگیرد، کاملا مفید است. اما زمانی که خشم بیش از حد و در زمان نامناسب استفاده شود، می تواند مخرب باشد.

اگر درد عاطفی بسیاری دارید، خشم می تواند حواس پرتی موثری باشد. انسانها وقتی برای مقابله با دردهای شدید و طاقت فرسا آمادگی ندارند، انواع کارهای مضر را انجام می دهند. برخی به مواد اعتیادآور مانند کوکائین، هروئین یا متامفتامین روی می آورند. برخی با سوزاندن سیگار یا خفگی به خود آسیب می رسانند. و حتی برخی نیز درگیر رفتارهای مخاطره آمیز مانند رانندگی بی احتیاطی، وارد شدن به درگیری فیزیکی یا خرج کردن بیش از حد از طریق خرید می شوند.

علاوه بر این، خشم می تواند شما را برای رسیدگی به یک مشکل برانگیزد. خشم راهی برای تحریک افراد به عمل دارد. احساس غمگینی، اضطراب، غرق شدن و ترس می تواند شما را فلج کند، اما عصبانیت برعکس عمل می کند: به شما انگیزه می دهد تا چیزهایی را بگویید که از گفتن آن می ترسید. این به شما امکان می دهد نظر ناراحت کننده ای را بیان کنید و از خود و دیگران دفاع کنید.

همچنین می توانید بگویید به اندازه کافی عصبانی نیستید. یک مشکل را می بینید و به جای عصبانی شدن و انجام کاری، آن را همان طور که هست می پذیرید.

با این حال، وقتی عصبانی هستید، چگونه می توانید خود را دوباره کنترل کنید؟ بسیاری از مردم روش‌ های بی‌ اثری را برای کنترل خشم امتحان می‌ کنند. استراتژی‌ های ناکارآمد خشم باعث تشدید عصبانیت می‌ شوند.

در اینجا به معرفی ۶ قدم برای کنترل خشم میپردازیم:

خودمراقبتی را در پیش بگیرید

ورزش منظم، انجام کاری که از آن لذت می برید مانند یک سرگرمی، ارتباط قوی با دوستان و خانواده و یک رژیم غذایی سالم همگی به حفظ سلامت عاطفی کمک می کنند. این چیزها به عنوان محافظی برای خشم عمل می کنند.

به خودتان زمان دهید

زمان دادن به خود می تواند احساسات شدید خشم را کاهش داده و به مغز شما اجازه می دهد منابع را به مناطقی که مسئول کنترل تکانه و تفکر انتقادی هستند اختصاص دهد. این امر به شما زمان می دهد تا به جای واکنش، به فکر و ارزیابی بپردازید.

کل تصویر را ببینید

خشم دارای نکات مثبت و منفی است و همیشه بد نیست. این دیدگاه شما را قادر می سازد تا انتخاب های عاقلانه ای داشته باشید. گاهی اوقات مناسب است خشم خود را ابراز کنید یا اجازه دهید که شما را به سمت عمل سوق دهد.

منابع حمایتی مناسب داشته باشید

گاهی اوقات، شما فقط نیاز دارید که خشم خود را تخلیه کنید. به عنوان مثال با یک دوست تماس بگیرید یا با یکی از اعضای خانواده پروژه ای انجام دهید. آن ناامیدی فروخورده را در یک مکان سالم رها کنید. انجام یک کار فیزیکی برای از بین بردن ناامیدی شما نیز می تواند مفید باشد. به پیاده روی بروید یا بسکتبال بازی کنید.

خودتان را درک کنید

خشم پاسخی به چیزی است. بدون دلیل اتفاق نمی افتد اگر بتوانید بفهمید چه چیزی باعث خشم شما می شود، آمادگی بیشتری خواهید داشت. داشتن درک و استراتژی برای محرک های خود شما را تحت کنترل قرار می دهد.

ابراز خشم بدون حمله

عصبانی بودن یک جنبه طبیعی از زندگی است. ابراز خشم هم همینطور. اما برخی این کار را بهتر از دیگران انجام می دهند. برخی به خشم خود اجازه می دهند تا توجیهی برای حمله ظالمانه به دیگری باشد. عصبانی بودن اجازه نمی دهد به دیگران ظلم کنید یا ارتباط ضعیفی برقرار کنید. احساسات خود را به اشتراک بگذارید، اما به دیگران حمله نکنید.

مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.