یاشار سلطانی کیست و ماجرای افشاگری عروسی دختر قالیباف و عفو او چیست؟

کد خبر : ۳۶۸۰۶۸
یاشار سلطانی کیست و ماجرای افشاگری عروسی دختر قالیباف و عفو او چیست؟

از یاشار سلطانی و حواشی وی حول افشاگری هایش چه میدانید؟

به گزارش اینتیتر به نقل از دیبامگ، باشار سلطانی پس از سلسله افشاگری‌هایش مبنی بر فساد گسترده در معاملات اراضی مرتبط با شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف، به پنج سال زندان محکوم شد. که البته بعدا به قید وثیقه آزاد شد. ذرباره این افشاگر سیاسی و حواشی او در ادامه این بخش از دیبانگ اطلاعات بیشتری دریافت خواهید کرد.

یاشار سلطانی کیست؟

یاشار سلطانی روزنامه‌نگار ایرانی تحقیقی و مستقل با گرایش سیاسی اصلاح طلب و مدیرمسئولِ وبگاهِ معماری نیوز است. یاشار سلطانی بعد از رسانه‌ای کردن اسناد مربوط به جنجال خانه‌های نجومی و خبر سوءاستفاده شهرداری تهران از پارک لویزان در جریان مراسم عروسی دختر قالیباف بازداشت شد. در پی این بازداشت وبگاهِ معماری نیوز فیلتر شد. او همکنون در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

زندگی سیاسی

او در فروردین ۱۳۹۶ در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرد و تأیید صلاحیت شد. وی همچنین در اوایل فروردین ماه سال ۱۴۰۳ مطالب جنجالی پیرامون نقل و انتقال زمین در منطقه ازگل تهران و حوزه علمیه امام خمینی منتشر کرد.

حواشی یاشار سلطانی چه بود؟

یاشار سلطانی در پی انتشار اسنادی مربوط به جنجال املاک نجومی و خبر سوء استفاده شهرداری تهران از پارک لویزان در جریان مراسم عروسی دختر محمدباقر قالیباف بازداشت شد. در پی این بازداشت سایت معماری نیوز نیز فیلتر شد. در واقع یاشار سلطانی را باید یکی از منتقدان محمدباقر قالیباف دانست که البته با وجود چندین شاکی بیستم خرداد ماه ۱۴۰۳ در نهایت روانه زندان شده است.

بنا بر گفته وکلای یاشار سلطانی، وی بنا بر سه شکایت به دادگاه احضار شده است که شامل موارد زیر است:

«شکایت ادارهٔ حقوقی شهرداری تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر قرق پارک لویزان برای مراسم عروسی دختر آقای محمد باقر قالیباف».

شکایت معاونت قضایی شورای شهر تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر انتصاب پسر آقای مهدی چمران در معاونت شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد».

اسناد افشا شده و بازداشت

معماری‌نیوز از جمله تصویری از یک نامهٔ سازمان بازرسی را منتشر کرد که در آن شهرداری تهران به «ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری» و تضییع اموال عمومی به مبلغ ۲٬۲۰۰ میلیارد تومان متهم شده بود. پس از انتشار این مدارک و واکنش‌های گسترده اعلام شد که محمدباقر قالیباف و مهدی چمران، شهردار و رئیس شورای شهر تهران، از یاشار سلطانی شکایت کرده‌اند. هرچند این دو بعداً مدعی شدند که از آقای سلطانی شکایتی نکرده‌اند.

یاشار سلطانی پیش از بازداشت خود دربارهٔ هدف سایت معماری نیوز گفته بود: «یک هدف بیشتر نداشتیم و آن هم این که هزینهٔ تخلف را بالا ببریم.»

بنا بر گفتهٔ وکلای یاشار سلطانی او بنا بر سه شکایت به دادگاه احضار شده‌است:

شکایت ادارهٔ حقوقی شهرداری تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر قرق پارک لویزان برای مراسم عروسی دختر آقای محمد باقر قالیباف».
شکایت معاونت قضایی شورای شهر تهران مبنی بر نشر اکاذیب با انتشار «خبر انتصاب پسر آقای مهدی چمران در معاونت شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد».
نامهٔ آقای محمد باقر قالیباف به دادستان تهران در خصوص انتشار «گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نحوهٔ واگذاری املاک شهرداری تهران»
خاقانی مسئول و رئیس سرپرست کارگروه تحقیق و تفحص از شهرداری در بازرسی کل کشور در تماس تلفنی به سلطانی گفته‌است آیا این مطالب محرمانه بوده‌است یا خیر، که در جواب سؤال سلطانی گفته در هیچ جای این نامه‌ها مهر محرمانه نخورده‌است، از این رو این مطالب به هیچ وجه محرمانه نبوده‌است.

آقای سلطانی ۲۷ شهریور به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و از آن جا که وثیقهٔ ۲۰۰ میلیون تومانی تعیین شده را نداشت بازداشت شد. در تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۵، محمدجعفر منتظری دادستان کل ایران در یک مصاحبهٔ تلویزیونی دربارهٔ پرونده واگذاری املاک شهرداری از «تخلف قطعی» در این نهاد خبر داده و گفت که در مجموع ۴۵ نفر «خارج از ضابطهٔ قانونی» از شهرداری ملک گرفته‌اند که این املاک باید بازگردانده شود. آقای منتظری اعلام کرد به این افراد «بیش از آنچه باید» تخفیف داده شده‌است.

آزادی

در ۲۲ آبان ۱۳۹۵ دادستان تهران اعلام کرد که با تکمیل پروندهٔ یاشار سلطانی، او با تبدیل قرار تأمین آزاد شده‌است.

محکومیت سال ۱۴۰۳

به گزارش منابع خبری در ۳ بهمن ۱۳۹۷ یاشار سلطانی به پنج سال حبس محکوم شد. «اتهامات یاشار سلطانی شامل ‘جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور’، ‘نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی’، ‘افترا نسبت به شرکت عمران تکلار’ و ‘تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار’ است.». افزون بر آن او به مدت ۲ سال هم از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته جات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محروم شده‌است.

وکیل او گفته‌است که پرونده مربوط به اتهام «جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور» مفتوح است و هنوز رایی در این باره صادر نشده‌است.

سلطانی نهایتا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۴۰۳) بنا به گزارش مرکز رسانه ای قوه قضائیه، در پرونده‌ای که ۱۷ شاکی دارد، پس از تجدید نظرخواهی و رای نهایی و قطعی دادگاه به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (یازده فقره)، به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده و برای طی محکومیت خود راهی زندان اوین شد. پور محمدی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در اشاره به بازداشت سلطانی خطاب به قالیباف چنین گفت : یکی از ارکان شفاف‌سازی آزادی تبادل اطلاعات است. کارگزار، فعال و میدان‌دار این شفافیت رسانه‌ها و خبرنگاران است. اگر می‌خواهم مدعی مبارزه با فساد باشم، باید شفاف عمل کنیم و به مردم گزارش دهیم و گزارشگران را احترام بگذاریم و آزادی بدهیم.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد