رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سه روش علمی برای شاد بودن

در این مطلب به معرفی سه روش علمی برای شاد بودن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، بخش بزرگی از تجربیات بشر در ارتباط با فراز و نشیب های زندگی روزمره است. بعضی روزها، زندگی، بر وفق مراد است و به نظر می آید که همه چیز درست پیش می رود. اما برخی روزها اینگونه نیست و اتفاقات اشتباهی رخ می دهد. خوشبختانه، امروزه تحقیقات علمی می توانند به ما در اجرای استراتژی هایی برای تغییر یک روز بد کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

در اینجا سه ​​دیدگاه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند کلید شادی را در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید، بیابید. در ادامه به معرفی سه روش علمی برای شاد بودن خواهیم پرداخت.

۱. دست از تلاش برای کامل بودن، بردارید

اغلب گفته می شود که “کامل، دشمن خوبی است.” اگرچه داشتن اهداف محکم و تعیین استانداردهای بالا برای خودمان فوایدی دارد، اما فشار ناشی از آنها و تلاش برای کامل بودن، می تواند به راحتی احساس فرسودگی، بی لیاقتی و پشیمانی را در ما ایجاد کند.

تحقیقات جدیدی که در مجله تحقیقات شخصیتی منتشر شده است، سه شکل از کمال گرایی را نشان میدهد که باید مراقب آنها بود:

  • کمال گرایی خودمحور – تمایل به تقاضای کمال از خود.
  • کمال گرایی دیگر گرا – تمایل به کمال طلبی از افراد دیگر.
  • کمال گرایی تجویز شده اجتماعی – تمایل به این باور که دیگران از شما می خواهند که کامل باشید.

راه های بهتری برای حفظ انگیزه و رسیدن به استاندارهایی که برای خودتان تعیین کرده اید، وجود دارد. رها کردن ایده‌ آل‌های کمال‌ گرایانه بار ذهنی‌ تان را کم می‌کند و به شما این امکان را می‌ دهد که به جای احساس فشار ناشی از نیاز به «انجام خوب کارها»، از انجام کارها لذت ببرید.

۲. بیشتر اجتماعی شوید

کمی تنهایی و آرامش و سکوت چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد اما توجه داشته باشید که زیاد نشود. تحقیقات زیادی نشان داده است که معاشرت با همسالان راهی مطمئن برای تقویت خلق و خوی شماست. افزایش میزان تعامل اجتماعی حتی می تواند برای افرادی که درون گراتر هستند یا سطح بالایی از اضطراب اجتماعی دارند، مفید باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله اختلالات اضطرابی نشان داد که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی از گذراندن وقت با دیگران به اندازه همتایان خود که تمایل اجتماعی دارند، لذت می برند. درمان اختلال اضطراب اجتماعی نیز باید بر روش هایی برای تشویق مشارکت اجتماعی در میان افراد دارای این اختلال متمرکز باشد.

محققان دانشگاه فلوریدا جنوبی می گویند: ارتباط با کیفیت با افراد دیگر به عنوان یک استراتژی قابل اعتماد برای بهبود خلق و خو عمل می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که افراد برونگرا دقیقا به دلیل تمایل به صرف وقت برای معاشرت با دیگران، دست برتر را در مورد مراقبت از خود دارند.

نویسندگان این مطالعه می‌ گویند: «کسی که سطح بالایی از برون‌ گرایی دارد احتمالا شبکه اجتماعی گسترده‌ ای دارد، بیشتر مستعد برقراری ارتباط با افراد دیگر، گذراندن اوقات فراغت به معاشرت و پذیرش دعوت‌ ها برای رویدادهای اجتماعی است». همه اینها می تواند منجر به موقعیت هایی شود که نیاز ما به ارتباط را برآورده می کند.

۳. کسی را ببخشید (شاید حتی خودتان را).

این طبیعت بشری است که بخواهد مردم را در قبال کارهایی که انجام داده اند مسئول بداند. به هر حال، ما به عنوان یک جامعه، همکاری، مسئولیت پذیری و رفتار سازنده را تشویق می کنیم. با این حال، سنگینی نگه داشتن تمام کارهای بدی که مردم در گذشته نسبت به شما مرتکب شده‌ اند یا حتی احساس گناه نسبت به خودمان، می‌تواند عواقب روانی بزرگی داشته باشد. طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی، یکی از این پیامدها، احساس غیرانسانی بودن است.

برای رسیدن به این نتیجه، محققان دانشگاه پیتسبورگ به رهبری کارینا شومان، شرکت کنندگان در تحقیق را به دو گروه تقسیم کردند. از یک گروه خواسته شد تصور کنند که توسط یک همکار آزرده شده اند و سپس او را می بخشند، در حالی که از گروه دیگر خواسته شد تصور کنند که توسط یک همکار آزرده شده اند و از او انتقام می گیرند.

آنها دریافتند که شرکت‌ کنندگانی که تصور انتقام گرفتن از همکار را داشتند، نسبت به کسانی که همکار را بخشیده‌اند، در حالت غیرانسانی باقی می‌ مانند. شومان می‌ گوید: «این الگوی نتایج نشان می‌ دهد که بخشش می‌ تواند به قربانیان پس از آسیب‌ دیدگی، دوباره حس انسانی را برگرداند».

برخی دیگر از مزایای علمی بخشش عبارتند از:

  • کاهش اضطراب و استرس
  • خصومت کمتر در تعاملات روزمره
  • بهبود سلامت روان
  • بهبود عزت نفس

نتیجه گیری

توانایی تبدیل یک روز بد به یک روز خوب کار سختی نیست و در دسترس ماست. علم جدید پیشنهاد می‌کند که استانداردهای کمال‌ گرا را کنار بگذاریم، برنامه‌ریزی برای اجتماعی بودن انجام دهیم و بخشش را تمرین کنیم تا به مبارزه با خلق و خوی منفی خود برویم.

مترجم: مریم آهنگری

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.