تکس فری چیست؟

آیا می‌دانستید بخشی از خرید شما در کشورهای دیگر مربوط به مالیات است و شما موظف به پرداخت آن نیستید؟ بسیاری از کشورها از جمله ترکیه مبلغ این مالیات را به مسافران باز می‌گردانند؛ سیستم برگرداندن این مالیات به گردشگران را تکس فری گویند.

به گزارش اینتیتر به نقل از دالاهو، هر آنچه باید درباره این سیستم بدانید را در این مطلب بخوانید.

سیستم تکس فری (tax free system) چیست؟

سیستم تکس فری یکی از قوانین اقتصادی کشورهاست که قبل از سفر به آن‌ها بهتر است در مورد آن بدانید؛ در بسیاری از کشورها مبلغی بابت مالیات روی اجناس کشیده می‌شود که فقط ساکنان آن کشور مجبور به پرداخت آن هستند. اما کسانی که به عنوان گردشگر وارد این کشورها می‌شوند و مدت اقامت آن‌ها محدود است مجبور به پرداخت مالیات نخواهند بود. سیستم بازگرداندن این مالیات به گردشگران را سیستم تکس فری گویند. ترکیه نیز یکی از کشورهایی است که این سیستم در آن اجرا می‌شود. اگر عازم ترکیه هستید بهتر است بدانید که بخشی از مبلغ خریدتان را می‌توانید در زمان برگشت، در فرودگاه، پس بگیرید.

کسانی که به عنوان گردشگر وارد این کشورها می‌شوند و مدت اقامت آن‌ها محدود است مجبور به پرداخت مالیات نخواهند بود.کسانی که به عنوان گردشگر وارد این کشورها می‌شوند و مدت اقامت آن‌ها محدود است مجبور به پرداخت مالیات نخواهند بود.

شرایط تکس فری

هنگام خرید در ترکیه موارد زیر را رعایت کنید تا بتوانید به راحتی تکس فری خود را دریافت کنید.

از زمان اقامت شما در ترکیه نباید بیش از ۳ ماه گذشته باشد.

پیش از خرید از فروشگاه‌ها از سیستم تکس فری در آن‌ها اطمینان کسب کنید. اغلب این فروشگاه‌ها روی دکور خود می‌نویسند. هم‌چنین می‌توانید از مسئول فروشگاه اطلاع به دست آورید. بعد از خرید، حتما فاکتوری مهردار مربوط به تکس فری را از فروشگاه تحویل بگیرید.
مبلغ خرید شما باید بیش ۱۰۰ لیره باشد.

پیش از خرید از فروشگاه‌ها از سیستم تکس فری در آن فروشگاه اطمینان کسب کنید.پیش از خرید از فروشگاه‌ها از سیستم تکس فری در آن فروشگاه اطمینان کسب کنید.

تکس فری را کجا دریافت کنیم؟

این مبلغ را هنگام برگشت از ترکیه در فرودگاه‌های بین‌المللی می‌توانید دریافت کنید. از آنجا که صف‌های تکس فری در فرودگاه‌ها طولانی هستند، چند ساعت (۴ تا ۵ساعت) قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

چگونه تکس فری را دریافت کنیم؟

فاکتورهایی که قبلا از فروشگاه‌ها دریافت کرده‌‌اید را به باجه‌های مربوط تحویل دهید. به ازای ۱۰۰۰ لیره حدودا ۸۰ لیره به شما برگردانده می‌شود. از آنجا که ممکن است اجناس به صورت فیزیکی بررسی شوند بهتر است هنگام چیدمان چمدان‌تان این موضوع را مدنظر قرار دهید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.