ثبت شهرها و روستاهای ملی باعث توجه دوباره به پیشران توسعه فرهنگی شده است

نخستین نشست اعضای شورای راهبردی انتخاب شهرها و‌ روستاهای ملی با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور عصر روز دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد.

به‌ گزارش اینتیتر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این نشست محمدصادق مهدوی مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، جمالی نماینده وزارت کشور، آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس کشور، مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری، نادر زینالی مدیرکل امور استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی و ویدا توحدی مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مریم جلالی به‌عنوان رئیس شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی ضمن تاکید بر ایجاد هم‌گرایی بخشی گفت: سنت نیکوی ثبت شهرها و روستاهای ملی باعث تقویت توجه و تمرکز دوباره نسبت به هویت و پیشران توسعه فرهنگی در کشور شده است.

او افزود: با ثبت شهرها و روستاهای ملی شاهد ادبیات و دایره معنایی تازه‌ای خواهیم بود.

نماینده وزارت کشور نیز در این نشست گفت: چندوجهی بودن صنایع‌دستی و فرابخشی بودن این هنر منجر به تبیین شاخص‌های هویت‌بخش و راهگشا خواهد شد و این حوزه یک وفاق ملی ایجاد خواهد کرد.

او تصریح کرد: این ثبت‌ها باید به بالندگی و تجلی شهرها و روستاهای ملی بیانجامد.

در ادامه این نشست ویدا توحدی مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی نیز گفت: افزایش شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی و ارتقای وضعیت شهرها و روستاهای ملی موجود توسط شورای راهبردی در حال برنامه‌ریزی است.

او افزود: در آینده نزدیک شاهد حضور مسئولان استانی، هنرمندان، تشکل‌ها و فعالانی که برای ثبت ملی شهرها و روستاها متقاضی هستند در این شورا خواهیم بود.

در ادامه مهدوی مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز گفت: شناسنامه‌دار کردن صنایع‌دستی باعث زنده نگه‌داشتن هویت کشور خواهد بود.

او تصریح کرد: ثبت شهرها و روستاهای ملی در پایدارسازی جمعیت روستاها و اشتغال‌زایی روستایی کمک موثری خواهد بود.

زینالی مدیرکل امور استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: فعالیت این شورا می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصاد و فرهنگ شهرها و روستاهای ملی داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: ثبت شهرها و روستاهای ملی در سایه‌سار صنایع‌دستی باعث حل مشکلات اقتصادی مسئولان استانی خواهد بود.

در ادامه فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری نیز گفت: نگاه فرهنگی شما به صنایع‌دستی کمک بزرگی به رویکرد هویتی هنرمندان نسبت به صنایع‌دستی خواهد بود.

او افزود: صنایع‌دستی سرمایه حوزه گردشگری بوده و در این راستا نیاز به هم‌افزایی و هم پوشانی بیشتر بین دو حوزه داریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.