راهنمای سفر به عراق (هزینه صدور یا تمدید گذرنامه، عوارض خروج، اقامت و حمل و نقل)

یکی از سفرهایی که ایرانیان بسیار زیاد انجام می‌دهند و از سفرهای خارجی آن‌ها محسوب می‌شود، سفر به کشور عراق است.

به گزارش اینتیتر، این کشور با داشتن شهرهای زیارتی بسیار مانند کربلا، نجف و کاظمین پذیرای تعداد بسیاری مسافر در تمام سال است. برای سفر به کشور عراق باید تمامی هزینه‌های لازم از جمله صدور گذرنامه، تهیه ویزا رزرو، هتل، حمل و نقل و… را در نظر گرفت. ما در این مطلب با بررسی هزینه سفر به عراق از صدور یا تعویض گذرنامه، عوارض خروج، اقامت و حمل و نقل همراه شما هستیم.

هزینه صدور گذرنامه و تمدید آن برای سفر به عراق

هموطنان کشورهای مختلف برای خروج از کشور خود و سفر به خارج از مرز، ملزم به همراه داشتن پاسپورت یا گذرنامه مخصوص کشور خود هستند. بدون داشتن پاسپورت یا گذرنامه هیچ فردی مجاز بخ خروج از مرزکشور خود نیست. از این رو افرادی که متقاضی صدور گذرنامه برای خود یا خانواده هستند باید به پلیس ۱۰+ مراجعه کنند و با طی مراحل موجود و پرداخت هزینه‌های لازم پاسپورت خود را دریافت کنند. برای اشخاصی که قصد صدور و یا تمدید مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به عراق را دارند بهتر است از هزینه‌های آن مطلع شوند.

هزینه صدور گذرنامه

صدور و دریافت گذرنامه نیاز به پرداخت هزینه برای متقاضیان آن دارد که هزینه‌های آن مانند قیمت سایر کالا‌ها و خدمات دولتی و آزاد، با توجه به نرخ تورم و دیگر عوامل اقتصادی هرساله ممکن است تغییر کند. اما در بین افراد متقاضی دریافت گذرنامه سوالی که وجود دارد این است که هزینه صدور گذرنامه در سال ۱۴۰۱، بابت چه مواردی و به چه میزان تغییر کرده است؟

پاسخ: قیمت‌گذاری صدور پاسپورت در مهر ماه سال ۱۴۰۱ که شامل پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ تومان برای دریافت فرم‌ ثبت نام و کد شناسه گذرنامه، ۲۰۰۰۰ تومان برای سازمان شهرداری، هزینه‌های مربوط به چاپ گذرنامه ۲۰۰ هزار تومان ۶۰ هزار تومان هزینه عکس و احراز هویت و ۱۳۴ هزار و ۷۹۷ تومان هزینه پست اعلام شده است. در مجموع هزینه صدور گذرنامه در سال ۱۴۰۱‌ با احتساب هزینه اداره پست برای ارسال مدارک به آدرس شخص متقاضی، مبلغی حدود ۴۱۹ هزار و ۷۹۷ تومان است که باید از طریق درگاه‌های پرداخت موجود در دفاتر پلیس ۱۰+ واریز شود. این درحالی است که پیش از این، مجموع هزینه‌های صدور و تمدید گذرنامه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۴ هزار تومان بود.

روند و هزینه تمدید اعتبار پاسپورت برای سفر به عراق

معمولا زمانی که مدت اعتبار گذرنامه‌ تمام می‌شود، دیگر امکان استفاده از آن وجود خواهد داشت و باید برای تمدید آن اقدام کرد. اگر قصد سفر به کشورهای خارجی داشته باشید، لازم است که حداقل ۶ ماه از اعتبار پاسپورتتان باقی‌مانده باشد. در غیر این صورت در فرودگاه مبدا پلیس گذرنامه از سوارشدن شما به هواپیما جلوگیری می‌کند. بر این اساس باید گذرنامه تعویض یا تمدید گردد. اما چه دلایلی برای تعویض یا تمدید پاسپورت وجود دارد؟

• مشخصات هویتی: هرگونه تغییر در مشخصات فردی مانند نام و نام خانوادگی یا عکس گذرنامه باید هرچه سریع‌تر در گذرنامه‌ی شما اعمال شود. در غیر این صورت برای به کشور عراق در فرودگاه‌ به مشکل برخواهید خورد.

• تعداد صفحات پرشده پاسپورت: وقتی به فرودگاه کشور مقصد می‌رسید روی پاسپورت شما مهر زده می‌شود. اگر زیاد به سفر خارجی می‌روید، صفحات پاسپورت زودتر پر خواهند شد. برخی کشور‌ها مسافران را ملزم به داشتن یک یا دو برگه‌ی خالی در پاسپورتشان می‌کنند.

• درخواست حذف نام فرزندان: درصورتی‌که براساس دلایل خانوادگی مانند طلاق، دیگر تلف فرزندانتان بر عهده شما نباشد، باید نسبت به خارج‌کردن نام آن‌ها از گذرنامه‌ اقدام کنید.

• آسیب دیدن یا مفقود شدن گذرنامه: اگر به هر دلیلی گذرنامه آسیب ببیند، به‌طوری ‌که اطلاعات شما قابل خواندن نباشند باید برای تعویض آن به دفاتر مربوطه مراجعه کنید. همچنین اگر پاسپورت خود را گم کردید باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
براساس اطلاعات موجود در مهر ماه سال ۱۴۰۱ افزایش هزینه صدور گذرنامه اعلام شد. اگر به دنبال هزینه‌های مربوط به تمدید گذرنامه هستید، باید گفت که هزینه‌های تمدید گذرنامه برابر با هزینه صور آن است. یعنی پس از افزایش نرخ مهر ماه سال جاری هزینه مربوط به تمدید و تعویض پاسپورت همان ۴۲۰ هزارتومان است.

عوارض خروج از کشور برای سفر به عراق

عوارض خروج از کشور مبلغی‌ است که هر شخصی که قصد خروج از کشور دارد، باید به دولت بپردازد. این عوارض حتی برای افراد زیر دو سال هم محاسبه می‌شود. مبلغ سالانه عوارض خروج از کشور را هر سال دولت تعیین می‌کند. این مبلغ هر سال تغییر کرده و به تحصیلات و محل زندگی متقاضی خروج از کشور، ربطی ندارد، اما به مرزی که از آن برای خروج از کشور استفاده می‌کند و تعدد سفر او ارتباط دارد.

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ شمسی بر خلاف آن‌چه تصور می‌شد، تفاوت چندانی با مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ شمسی نداشت. اگر چند بار قصد خروج از کشور در یک سال شمسی داشته باشید، مبلغ عوارض خروج از کشور به بیش‌تر از دفعه اول است. اما از دفعه سوم به بعد، مبلغ عوارض خروج از کشور، روند افزایشی ندارد.

می‌توان گفت کمترین میزان مبلغ عوارض خروج در سال ۱۴۰۱ مربوط به افراد و مسافران مرزنشین است که برای خروج از کشور از مرز زمینی یا دریای اقدام می‌کنند. زائران برای خروج از کشور، اگر از مرز زمینی و دریایی برای سفر به عراق اقدام کنند، پایین‌ترین هزینه عوارض خروج از کشور را به نسبت دیگر مسافران پرداخت خواهند کرد. درمورد عوارض کودکان، قانون هیچ تفاوتی بین مبلغ عوارض خروج از کشور بزرگسالان با افراد زیر ۱۸ سال قائل نشده است. اگر برای سفر به عراق هنگام خرید بلیط هواپیما مشهد بغداد با تخفیف خرید همراه شدید، باید گفت هیچ تخفیفی برای پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور کودکان وجود نخواهد داشت. اگر برای کودک خود بلیط تهیه کردید، بایستی مبلغ عوارض خروج از کشور را مطابق با فهرستی که در بالا ارائه شد پرداخت کنید. هر کد ملی و بلیط پرواز باید عوارض خروج از کشور را کامل پرداخت کند.

• مبلغ عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ برای مسافر عادی در کلیه مرزها، برای بار اول ۴۰۰ هزار تومان، برای بار دوم ۶۰۰ هزار تومان و برای بار سوم به بعد ۸۰۰ هزارتومان است.

• مبلغ عوارض خروج از کشور مسافران مرزنشین از مرز هوایی، برای بار اول ۷۵ هزار تومان، برای بار دوم ۶۰۰ هزار تومان و برای بار سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان است.

مبلغ عوارض برای این افراد از طریق مرز زمینی و دریایی برای بار اول ۲۵ هزار تومان، برای بار دوم ۶۰۰ هزار تومان و برای بار سوم ۸۰۰ هزار تومان است.
شما می‌توانید عوارض خروج از ایران را با روش‌های مختلفی پرداخت کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه‌های ATM غیرنقدی است که در فرودگاه‌های سراسر کشور نصب شده‌اند. البته اگر امکان استفاده از رمز دوم را با استفاده از کارت بانکی خود دارید، می‌توانید از طریق سامانه مخصوص پرداخت هم اقدام کنید. یکی از آسان‌ترین روش‌های پرداخت عوارض خروج استفاده از سامانه سداد است.

شرایط سفر به عراق و دریافت ویزا

برای اینکه به کشور عراق سفر کنید باید از دو ماه قبل برای دریافت ویزا اقدام کنید. یکی از سفرهای زیاد به کشور عراق جهت زیارت عتبات عالیات است که هر ساله افراد زیادی را میزبانی می‌کند. این مساله در ماه‌های محرم و صفر افزایش بیشتری دارد. کشور عراق همیشه مورد توجه افراد بسیاری برای سفر است. قرار گرفتن حرم‌های مطهر، باعث سفر افراد زیادی به این کشور شده است. همچنین با حضور علمای بزرگ شیعه در نجف و راه‌اندازی حوزه‌های علمیه بزرگ، افراد زیادی برای کسب تحصیلات به این شهر سفر می‌کنند. در سال جاری هزینه ویزای زیارتی و سیاحتی عراق برای هر نفر حدود ۱۳۹ دلار است. در خصوص سفر به کشور عراق معمولا در ماه‌های محرم و سفر و سفر به صورت زمینی نیازی به اخذ ویزا نیست اما با هم سایر شرایط اخذ ویزا را بررسی می‌کنیم.

هزینه سفر به عراق

• ویزای انفرادی

ویزای انفرادی نوعی از ویزا برای سفر به عراق است که فقط برای یک نفر صادر می‌شود و هر فرد با داشتن این ویزا فقط به تنهایی می‌تواند وارد خاک کشور عراق شود. صدور این ویزا با سرعت زیادی انجام شده و معمولا کمتر از یک روز زمان می‌برد.

• ویزای عراق با طرح سماح

در روزهای نزدیک به ایام اربعین، از ویزای سماح بیشتر توسط افراد و زائران استقبلال می‌شود. این اقدامات برای گسترش فرهنگ پیاده روی اربعین به کار می‌‌رود. با استفاده از آن می توان در کمترین زمان و با پایین‌ترین هزینه‌، ویزای این کشور را دریافت نمود. ویزای سماح مخصوص زائران روز اربعین است. در نتیجه در زمان‌های دیگر از آن نمی‌توان استفاده کرد.

• ویزای گروهی

نوع دیگر ویزای عراق، ویزای کشور عراق به صورت گروهی است. ویزای گروهی مخصوص کاروان‌هایی است که به صورت جمعی به سفر عراق و زیارت عتبات می‌روند. این نوع ویزا برای تعداد افراد خاصی صادر می‌شود که مسئول گروهی از کاروان هستند. با این مدل ویزا به هیچ عنوان به صورت تک نفره نمی‌توانید وارد خاک عراق شوید.

• ویزای عراق به صورت موافقه

گاهی افراد نیاز دارند به صورت ضروری به عراق سفر نمایند. در این حالت شرایط کمی متفاوت شده و جهت سفر به این کشور، افراد باید با مراجعه به سفارت عراق، یک برگه موافقه تهیه نمایند. بعد از اینکه مسافر به خاک عراق وارد شد، می‌تواند با برگه‌ای که در دست دارد، لیبل ویزا صادر شود. یعنی در این حالت لیبل ویزا بعد از ورود افراد به خاک این کشور صادر می‌شود.

برای سفر به عراق دلار بهتر است یا دینار؟

افراد و مسافرانی که قصد سفر به عراق را دارند همیشه برای تبدیل پول ایران دچار تردید هستند. در عراق ریال ایرانی قابل پذیرش نیست و زائران در نهایت بیشتر مخارج خود را باید با دینار انجام دهند. اما توصیه می‌شود مسافران به جای آنکه در ایران دینار بخرند، دلار را جایگزین کنند و آن را در عراق به دینار تبدیل کنند. چراکه طبق گزارش‌ها هزار دینار را در عراق می‌توان با نرخی کمتر از ۲۰ هزار تومان تبدیل کرد. زائران بهتر است برای تبدیل ریال به جای صرافی‌ها به بانک‌ها مراجعه کنند. مسافرین عتبات عالیات باید دقت داشته باشند اگرچه ارز اربعین در روزهای نخست تنها در ۵ بانک (ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت) فروخته می‌شد، اما اکنون در تمامی بانک‌ها قابل خریداری است. سرپرستان خانوار می‌توانند برای خرید ارز اربعین برای اعضای خانواده خود که در سامانه سماح ثبت نام نموده‌اند، با در دست داشتن کلیه مدارک خود و اعضای خانواده به شعب بانک‌های فروش ارز اربعین مراجعه کنند. هر مسافر ایرانی‌ که بیش از ۱۲ سال سن و از راه هوایی قصد خروج از کشور داشته باشد، در هر سال شمسی می‌تواند ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تومان‌ تهیه کند که این میزان برای سفرهای زیارتی ۲۰۰ دلار است.

هزینه سفر به عراق

در قسمت‌های قبل از این مطلب با هزینه های صدور و تمدید گذرنامه آشنا شدیم. باید گفته که هزینه‌ها در لیست هزینه سفر به کشور عراق قرار می‌گیرد. هزینه‌ی بعدی که باید درباره‌ی آن بحث شود، هزینه حمل و نقل است. برای رسیدن به کشور عراق روش های گوناگونی از جمله استفاده از هواپیما و اتوبوس وجود دارد که هزینه سفر با هر کدام متفاوت است. پرواز مستقیم با بلیط هواپیما مشهد نجف چیزی در حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد. در صورت سفر به عراق با اتوبوس، ابتدا باید با اتوبوس به مرز مهران و پس از انجام کارهای اداری وارد خاک این کشور شوید. سپس می‌توانید با استفاده از مینی‌بوس، تاکسی و یا اتوبوس به شهرهای نجف یا کربلا بروید. در بخشی دیگر به بررسی هزینه حمل و نقل در خود کشور عراق می پردازیم.

برای حمل و نقل و گشت و گذار در کشور عراق روش‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد. اجاره خودرو امن‌ترین و بهترین راه برای حمل و نقل است که می توانید از آن استفاده کنید. اتوبوس شهری نیز از دیگر گزینه‌های حمل و نقل هستند. اتوبوس‌ها معمولا قدیمی بوده یا دچار حادثه ‌می‌شوند و امنیت ندارند. قیمت یک بلیت اتوبوس حدودا ۵۰۰ دینار است. در عراق سرویس‌های تاکسی گوناگون برای حمل و نقل درون شهری و برون شهری موجود هستند. این شیوه حمل و نقل نسبتا گران است.

هزینه اقامت

هتل‌ها در این کشور بر اساس میزان خدمات و امکانات و همچنین مهمترین نکته محل هتل و میزان ستاره‌هایش متغییر است. البته فصول سال نیز در این قضیه نقش مهمی دارند پس بهترین راه این است که قبل از سفر خود برای آگاهی از قیمت‌ آنها مطلع شوید. برای اقامت در هتل‌های ۳ ستاره در این کشور به ازای هر شب اقامت برای هر نفر حدود ۸۵۰۰۰ الی ۹۰۰۰۰ دینار باید پرداخت گردد. برای اقامت در یک هتل ۴ ستاره به ازای هر شب برای هر فرد حدودا ۱۰۰ هزار الی ۱۵۰ هزار دینار و برای اقامت در یک هتل ۵ ستاره مجلل و لوکس مبلغی حدود ۳۹۰ هزار الی ۴۹۰ هزار دینار برای هر فرد لازم است.
شهر کربلا از گران‌ترین شهرهای عراق برای سفر و اقامت است. هتل‌ها در درجات و کیفیت‌های متفاوتی وجود دارند و هزینه‌ اقامت در هتل‌های متوسط کربلا از حدود ۴۰ دلار شروع شده و بسته به کیفیت و همچنین نزدیکی آن به حرم‌ قیمت‌ها بالا می‌رود. البته در ایامی مانند اربعین، مردم شهرهای زیارتی کربلا، سامرا، کاظمین و نجف، از زائران ایرانی برای اسکان در منازل شخصی خود دعوت می کنند. هتل ریحان از لوکس‌ترین هتل‌های شهر کربلا است که امکانات متعددی از جمله پارکینگ، رستوران، کافه، مراکز ورزشی و محیطی امن و راحت را در اختیار شما می‌گذارد. این هتل ۵ ستاره در فاصله یک کیلومتری حرم امام حسین(ع) واقع شده است. هتل کریستال نیز از ارزان‌ترین و محبوب‌ترین هتل‌های زیارتی است. امکانات هتل باتوجه‌ به قیمت آن کم‌نظیر است. فاصله ۵۰۰ متری تا حرم مطهر بهترین انتخاب در رزرو هتل در شهر کربلا است. در شهر بغداد نیز هتل‌هایی مانند هتل ریمال از هتل‌های ارزان هستند که می‌توانید رزرو کنید.

خورد و خوراک

هزینه صرف یک وعده غذا در رستوران‌های ارزان قیمت کشور عراق حدودا ۸ الی ۱۰ هزار دینار است. از آنجایی که این کشور از نظر بهداشت و نظافت در وضعیت مناسبی نیست و در هر لحظه امکان ابتلا به بیماری مخصوصا در ایام محرم و صفر وجود دارد، بهتر است از رستوران‌های شناخته شده و گران قیمت تر استفاده کنید. در صورت سفر با تور، هزینه وعده‌های غذایی شما با آنان بوده و در هتل ‌ها غذاهای با کیفیتی به مسافران عرضه می‌گردد. همچنین در ایامی مانند دهه اول محرم و ایام منتهی به اربعین، با توج به برپایی موکب‌های فراوان در طول مسیر، زائران می‌توانند به طور رایگان در تمامی ساعات شبانه روز از خدمات این موکب ها بهره مند شوند. برای خورد و خوراک در کشور عراق بسته به نوع بودجه هر فرد گزینه های متفاوتی وجود دارند. برای خوردن یک وعده غذا در فست فود فروشی این کشور باید مبلغی حدود ۱۵ هزار الی ۲۰ هزار دینار بپردازید. برای خوردن یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت حدود مبلغ ۱۷ هزار الی ۲۵ هزار دینار و برای صرف یک وعده غذایی در یک رستوران خوب و ارائه خدمات متوسط حدود ۳۵ هزار الی ۴۰ هزار دینار لازم است.

سفر به عراق با قطار

برای سفر به کشور عراق با قطار، اولین قطار از مشهد به سمت تهران با هدف کربلا با انقطاع سی کیلومتری از ایران انجام شده است. مطابق بر برنامه ارائه شده برای حرکت اولین قطار‌ها، ابتدا خط مشهد – تهران ـ شلمچه را می گذراند و سپس از آن جا افراد با اتوبوس مسیر سی کیلومتری تا بصره را می روند و بعد از آن با قطار از بصره به کربلا مشرف می‌شوند .مسئولان برای جابه جایی مسافران عراق به وسیله قطار، در چندین ماه اخیر برنامه ای را با راه آهن عراق شروع کرده‌اند که بر طبق آن مسافران از مشهد به تهران و بعد از آن به شلمچه می‌روند. بعد از آن مسیر سی کیلومتری شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کرده و بعد از آن دولت عراق حرکت افراد از بصره تا کربلا را بر عهده میگیرد.

کربلا؛ هزینه سفر به عراق

سفر به عراق در اربعین

سفر هوایی همه روزه به سمت کشور عراق انجام می‌شود. برای سفر هوایی، لازم است به نجف اشرف سفر کنید و سپس با طی مسافتی حدود یک ساعت به این شهر برسید. در سفر برای اربعین به کشور عراق دو راه زمینی و هوایی وجود دارد. از آنجایی که ممکن است هزینه سفر به عراق با هواپیما کمی هزینه‌بر باشد، سفر به عراق از مرز زمینی بیشتر مورد استقبال زائران در ایام نزدیک به اربعین حسینی قرار می‌گیرد. خروج مسافران عراق از ۴ مرز زمینی مقدور است. خسروی، مهران، چذابه و شلمچه از مرزهای اصلی ورود به کشور عراق محسوب می شوند. برای خروج از هرکدام از این مرزها با روش‌های متفاوت می‌توان به نزدیک‌ترین مرز در دسترس رسید. اگر به پیاده‌روی اربعین می‌روید باید شلوغی مرز را در زمان خاص در نظر بگیرید. پیاده روی اربعین بیشتر در مسیر شهر نجف به کربلا انجام می شود. در این سفر به طور معمول ۸۰ کیلومتر مسیر طی می‌شود که ۱۴۵۲ ستون در میانه آن قرار گرفته است.اتوبوس‌ها همه روزه به سمت کربلا تردد می‌کنند. از اقصی ‌نقاط ایران می‌توانید به‌راحتی بلیط سفر را تهیه کنید یا با انتخاب مسیر‌های دو سفره به مرز آمده و از آنجا با ون و اتوبوس بروید. معمولا تورهای مختلفی از شهرهای بزرگ ایران به مقصد شهرهای زیارتی عراق برگزار می شود که بسته به پکیج تور قیمت متفاوتی دارد. معمولا قیمت تور زمینی عراق از ۸ میلیون به بالاست. تور هوایی اربیل نیز از ۱۲ میلیون به بالا آغاز می‌شود.

درانتها

سفر به کشور عراق به دلایل مختلفی ممکن است انجام شود. معمولا این کشور میزبان مسافران زیادی به شهرهایی مانند نجف، کربلا و کاظمین هستند که برای زیارت به این کشور مراجعه می‌کنند. اما برای سفر به این کشور باید هزینه‌های لازم را درنظر گرفت که در این مطلب باهم بررسی کردیم. به تمامی مسافران در سفرشان به کشور عراق پیشنهاد می شود برای جلوگیری از هزینه‌های بالای رومینگ بین‌المللی پس از ورود به این کشور سیم کارت‌های مخصوص در این کشور را تهیه کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو هواپیما یوتراوز می‌توانید به این وبسایت گردشگری مراجعه کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.