رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مفهوم سایه در روانشناسی به زبان ساده

سایه شخصیت چیست و چه تاثیری بر زندگی ما می گذارد؟ سایه خود را چگونه شناسایی کنیم؟ همه چیز درباره نیمه تاریک وجودمان را در مطلب «مفهوم سایه در روانشناسی به زبان ساده» بخوانید.

اینتیتر سحر سادات زمانی؛ بخش سیاه و تاریک تفکر، بخش هایی که دوست داشتنی نیستند، ویژگی هایی که وقتی درون دیگران مشاهده می کنیم، ما را بهم میریزند. در نهایت بخشی که همیشه از آن فرار می کنیم و با آن سر جنگ داریم، در ناخودآگاه ما جا خوش کرده است و وقتی جلوه و نمود بیرونی آن را پیدا می کنیم، احساسات ناخوشایندی را تجربه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

پاراگراف اول شاید برایتان گیج کننده به نظر برسد و این سوال را پیش بیاورد که منظور از این بخش چیست و چرا باید جایی در درون ما باشد. در پاسخ به شما میگوییم این بخش سایه نام دارد و همه ی ما آن را از زمان تولد تا لحظه مرگ با خود حمل می کنیم.

شاید بتوان گفت در سالهای اول زندگی کم و بیش متوجه حضور سایه می شویم اما از همان زمان یاد میگیریم که به آن بهایی ندهیم و تنها بر بخش روشن،‌ شفاف و به اصلاح خوب شخصیتمان تمرکز کنیم. همین امر هم موجب از هم گسیختگی شخصیت ما در بزرگسالی می شود. می پرسید چرا؟ با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با مفهوم سایه و نعمتی که می تواند در زندگی ما داشته باشد،‌ آشنا کنیم.

مفهوم سایه در روانشناسی به زبان ساده

سایه بخشی از شخصیت ما انسان هاست که به دلیل دوست داشتنی نبودن ویژگی هایش، آن را به ناخودآگاه خود رانده ایم. ویژگی هایی مانند دروغگویی، خیانت، دورویی و … در طول تاریخ و در جوامع مختلف همواره تقبیح شده اند، در این بخش از شخصیت ما قرار دارند.

البته ناگفته نماند، برخی از ویژگی های خوب که همیشه تحسین ما را بر می انگیزد نیز در سایه قرار می گیرد. در واقع سایه فقط از بدی ها تشکیل نشده است بلکه مجموعه یکپارچه ای از ویژگی های بد و خوب را در درون خود جای داده است.

سایه به آن بخشی از شخصیت گفته می شود می خواهد خوب باشد و در عین حال از بدی ها گریزان است. همانطور که از اسم سایه پیداست همیشه در حال تعقیب ماست و ما از خودنمایی آن وحشت داریم، چرا که این مفهوم ما را با خویشتن خویش و ماهیت اصلیمان آشنا می کند.

تاریخچه سایه در روانشناسی

ابتدا کارل یونگ یکی از بزرگترین روانکاوان و نظریه پردازان عرصه روانکاوی، مفهوم سایه را به عنوان یکی از چهار کهن الگوهای اصلی معرفی کرد و بعدها سایر روانکاوان از این مفهوم در نظریات و درمان های خود وام گرفته و استفاده کردند.

مفهوم سایه در روانشناسی به زبان ساده

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کهن الگو به چه معناست؟ درباره تعریف کهن الگو باید گفت که به تجربیات بشر در طول تاریخ گفته می شود که بارها بارها تکرار می شوند و به صورت باورهای عمومی برای جهانیان شکل می گیرند. کهن الگوهای بسیاری در نظریه یونگ مطرح شده اما او به چهار کهن الگوی سایه، نقاب، خود و آنیما و آنیموس به صورت ویژه ای پرداخته است.

در این مطلب ما به شرح کهن الگوی سایه پرداخته ایم. کهن الگویی که اگر آن را به درستی نشناسیم در بسیاری از مواقع می تواند مج ما را بگیرد و حالمان را بهم بریزد.

عملکرد سایه چگونه است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم سایه به بخشی از شخصیت ما گفته می شود که یا به شدت از آن فرار می کنیم یا آن را بسیار ستایش می کنیم. به عنوان مثال ویژگی های مانند شجاعت، صداقت، جسارت و… همواره در طول تاریخ به عنوان ویژگی های مثبتی شناخته شده اند و افرادی که از این ویژگی ها برخوردار بودند همیشه مورد تحسین جامعه قرار گرفته اند. در مقابل ویژگی های مانند دروغگویی، دزدی، دورویی و … همیشه در دسته بندی ویژگی های منفی بوده اند و مورد تقبیح جامعه قرار گرفته اند.

با توجه به این تعریف، یکی از مهم ترین عملکردهای سایه که بسیار زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، قضاوت های بی رحمانه و تفکرات دو قطبی شده است که برایمان ایجاد می کند. در واقع اگر ما سایه های شخصیتی خودمان را شناسایی نکنیم، اسیر این تفکرات سیاه و سفید می شویم و نه تنها به دیگران بلکه به خودمان نیز بسیار سخت می گیریم و ممکن است انواع اضطراب ها و ترس های روان رنجورانه را تجربه کنیم.

راه شناسایی سایه چیست؟

حال با توجه به تبعاتی که عدم شناخت سایه برای ما به همراه دارد، بهترین کار این است که دست به شناسایی آن بزنیم. اما روش شناسایی سایه چگونه است؟

شناخت سایه های شخصیتی یک روش بسیار آسان دارد. زمانی که ما ویژگی های منفی را در درون افراد دیگر مشاهده می کنیم و حالمان به شدت بهم می ریزد، اینجاست که سایه وارد عمل شده است و می توان مچ آن را گرفت.

به عنوان مثال ما می دانیم که دروغگویی جزو صفات منفی است و برای ما خط قرمز محسوب می شود و طبیعی است هنگامی که دروغی می شونیم ناراحت شویم اما زمانی که فردی شروع به دروغگویی می کند و ما به شدت از او بیزار شویم، اینجاست که سایه شخصیت ما بیدار شده است.

مفهوم سایه در روانشناسی به زبان ساده

در واقع زمانی که احساس نفرت در ما بیش از حد معمول میشود میتوان به وجود سایه در این بخش شک کرد. در هنگامی که سایه شخصیتمان فعال می شود ما شروع به فرافکنی آن ویژگی به دیگران می کنیم. در مثال دروغ میتوان گفت زمانی که به شدت از دست فردی که دروغ گفته عصبانی می شویم در واقع از بخش دروغگوی خودمان عصبانی شده ایم اما آن را به او نسبت میدهیم.

درباره ویژگی های مثبت نیز به همین شکل است زمانی که صداقت فردی را به شدت ستایش می کنیم در واقع بخشی از وجود خودمان را که بسیار صادق است می ستاییم.

شناخت سایه های شخصیتی ممکن است سخت به نظر برسد اما با ارزیابی احساساتمان نسبت به ویژگی های مثبت و منفی می توانیم آنها را تشخیص دهیم و اجازه ندهیم که جای ما تصمیم بگیرند.

راه درمان سایه چیست؟

تنها راه درمان سایه، پذیرش سایه است. ما انسانها زمانی درمان می شویم که به سمت یکپارچگی پیش برویم و پذیرش سایه این امکان را برای ما فراهم می آورد. پذیرش سایه یعنی پذیرش ویژگی های مثبت و منفی که در درون خودمان حمل می کنیم. زمانی که دیگر دست از انکار این ویژگی ها برداریم و با آنها به صلح برسیم، درمان شده ایم.

در آخر از جمله یونگ وام میگیریم که گفت سعی کنیم انسان کاملی باشیم نه انسان خوبی. زیرا که انسان کامل، انسان سالمی است که ویژگی های مثبت و منفی را با هم و در کنار هم دارد. از اینکه ما را تا پایان مطلب « مفهوم سایه در روانشناسی به زبان ساده » همراهی کردید، سپاسگزاریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. یک دختر می گوید

    سلام میگم من واقعأ خیلی ازشما ممنونم واقعأ دستتون دردنکنه که حقیقت رو به مردم میگین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.