من به عنوان یک گردشگر به کجای دنیا می‌توانم سفر کنم؟

آیا دوست دارید گردشگر باشید و به جاهای مختلف این کره‌ی خاکی مسافرت کنید؟ آیا دوست دارید جاهای نادیده و ناشناخته در جهان را ببینید و از بودن در آنها لذت ببرید؟ آیا تجربه کردن محیط‌ها و فضاهای جدید از آرزوهای شماست و می‌خواهید تا جایی که می‌توانید در جهان به گشت‌وگذار بپردازید؟ درست است زیرا شما درخت نیستید و می‌توانید مثل باد به هر کجا که می‌خواهید بروید و از هر گلستانی، گلی بچینید.

به گزارش اینتیتر، اما به کجاها می‌توانید به راحتی سفر کنید؟ همیشه در فلایتیو با این سوال مواجه می‌شویم که کشورهای مختلف چه قوانینی برای سفر دارند. ما هم قصد داریم که با اشاره بیشتر به این مسئله، مسیر کشف را هموارتر کنیم. همه می‌دانیم برای شهروندان کشور عزیزمان محدودیت‌هایی در مورد سفر به بعضی از کشورها وجود دارد و برای رفتن به بعضی از این کشورها نیز نیاز به گرفتن ویزا یا روادید است که شاید این موضوع زمان‌بر باشد و مراحل خاصی را داشته باشد. اما به جز این، کشورهایی وجود دارند که شما می‌توانید بدون گرفتن ویزا به آنها سفر کنید و هر زمان که تصمیم گرفتید، چمدان‌هایتان را ببندید و با سرعت باد به راه بیفتید. پس نخست باید پاسخ این پرسش را بدانید که برای رفتن به کدام یک از کشورهای جهان نیاز به دریافت ویزا ندارید تا بدانید که به عنوان یک گردشگر به کجای دنیا می‌توانید سفر کنید؟ این مطلب را بخوانید تا پاسخ این پرسش‌ها را بیابید.

اعتبار گذرنامه (پاسپورت) ایرانی

پاسپورت یا گذرنامه، یک شناسنامه‌ی بین‌المللی است که دارنده‌ی آن با ارائه به کشور مقصد، مهر ورود به آن کشور و یا خروج از آن را روی گذرنامه‌اش دریافت کرده و به آن کشور وارد و یا از آن خارج می‌شود. لابد اصطلاح اعتبار پاسپورت کشورها را شنیده‌اید. در حقیقت اعتبار پاسپورت هر کشور بدین معناست که شهروند آن کشور با پاسپورتش می‌تواند به کجاها بدون ویزا سفر کند؟

این اعتبار در حال حاضر برای پاسپورت ایرانی ۱۹۱ از میان ۱۹۹ رتبه است و کشورهای سوئد، آلمان، بلژیک و اسپانیا، رتبه‌های ۱ تا ۴ را دارند. بر این اساس، در حال حاضر افرادی که با گذرنامه‌ی ایران قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند، تنها می‌توانند به ۳۷ کشور جهان بدون ویزا سفر کنند و برای سفر به بقیه‌ی کشورها نیاز به دریافت روادید دارند. لازم به ذکر است که در این رتبه‌بندی اعتبار گذرنامه‌ی کشورهای سودان، یمن، سوریه، لیبی، پاکستان، اریتره، عراق و افغانستان از اعتبار پاسپورت ما کمتر است.

من به عنوان یک گردشگر به کجای دنیا می‌توانم سفر کنم؟

کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

اما جای نگرانی نیست. شما به عنوان یک گردشگر می‌توانید از میان این ۳۷ کشور انتخاب‌های جالبی داشته باشید و به جاهایی سفر کنید که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی هستند. البته به یاد داشته باشید که شما برای رفتن به بسیاری از این کشورها نیاز به ویزا دارید اما این ویزا به هنگام ورود به آن کشور، در مرز هوایی، زمینی یا دریایی صادر خواهد شد و بنابراین نگرانی خاصی برای رسیدن به کشور مقصدتان وجود نخواهد داشت.

کشورهایی که دارندگان گذرنامه‌ی ایرانی برای رفتن به آنها نیاز به ویزا ندارند و در مرزشان یک مهر را به منزله‌ی ورود به پاسپورت شما می‌زنند تا سفرتان قانونی باشد، عبارتند از: کشور آسیایی-اروپایی ترکیه، همسایگان شمالی ایران یعنی ارمنستان در آسیا و گرجستان در اروپا، مالزی در شرق آسیا، سه کشور گویان، ونزوئلا و اکوادور در آمریکای جنوبی و نیکاراگوئه در آمریکای مرکزی، ایالات فدرال میکرونزی در اقیانوسیه، جزیره‌ی دومینیکا در دریای کارائیب و در آمریکای شمالی، کامبوج در جنوب‌شرقی آسیا، کشور آفریقایی کیپ ورد یا دماغه‌ی سبز، کومور یا مجمع‌الجزایر قمر در آفریقا، کشور همسایه عراق (کردستان)، مالدیو در جنوب‌شرقی آسیا، جیبوتی در شاخ آفریقا، گینه در غرب آفریقا، لائوس در جنوب‌شرقی آسیا، موریتانی در آفریقای غربی، موزامبیک در جنوب‌شرقی آفریقا، سومالی در شاخ آفریقا، تانزانیا در شرق آفریقا و صربستان در اروپا.

من به عنوان یک گردشگر به کجای دنیا می‌توانم سفر کنم؟

کشورهایی که در بدو ورود به مقصد ویزا صادر می‌کنند

کشورهای دیگری هستند که سفر به آنها با پاسپورت ایرانی به ویزا نیاز دارد ولی ویزا گرفتن برای آنها کار سختی نیست. شما برای رفتن به این کشورها به عنوان گردشگر، نیازی ندارید که به سفارتشان در ایران بروید، بلکه می‌توانید به محض ورود به آن کشور، با پرداخت مبلغ ویزا در مرز زمینی یا هوایی یا دریایی، مهر ویزای خود را دریافت کرده و وارد این کشورها بشوید. کشورهایی که در بدو ورود به مقصد ویزا صادر می‌کنند عبارتند از: بولیوی در آمریکای جنوبی، لبنان (خاورمیانه/آسیا)، تاجیکستان (آسیای میانه)، ایالات مستقل ساموآ (اقیانوسیه) نپال (آسیا) و ماداگاسکار (جزیره‌ای در اقیانوس هند و در آفریقا).

با پاسپورت ایرانی می‌توان به راحتی به کدام کشورهای اروپایی سفر کرد؟

بر اساس تقسیم‌بندی بالا می‌توان دید کشورهایی اروپایی که بدون ویزا می‌توان به آنها سفر کرد عبارتند از: ترکیه، گرجستان و صربستان که هر کدام دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی هستند و شما را به عنوان گردشگر به خود جذب می‌کنند.

با پاسپورت ایرانی می‌توان به راحتی به کدام کشورهای قاره‌ی آسیا سفر کرد؟

کشورهای آسیایی که برای سفر به آنها نیاز به ویزا ندارید، عبارتند از: ارمنستان، کردستان عراق و در بخش جنوب‌شرقی آسیا کشورهای مالزی، کامبوج، مالدیو و لائوس. هر یک از این کشورها به ویژه در شرق و جنوب‌شرق با طبیعت خاص و بی‌نظیرشان می‌توانند به‌خصوص برای کسانی که به طبیعت استوایی و مناطق حاره‌ای علاقمندند، مقاصد گردشگری فوق‌العاده‌ای باشند.

البته نباید فراموش کرد که اقیانوس و دریاهای کشوری مثل مالدیو، آن را به یکی از بهترین و گران‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل کرده است و مالزی کشوری مدرن به همراه طبیعت زیبا و دریاهای فوق‌العاده است که هر گردشگری در جهان با هر پاسپورتی، آرزوی سفر به آن را دارد.

شما برای سفر به بعضی از کشورهای قاره‌ی آسیا یعنی لبنان در خاور میانه و ترکمنستان در آسیای میانه، نپال و نیز می‌توانید به راحتی در مقصد ویزا بگیرید و بدون هیچ مشکلی به عنوان گردشگر به این کشورها سفر کنید.

با پاسپورت ایرانی می‌توان به راحتی به کدام کشورهای آفریقایی سفر کرد؟

آفریقا با طبیعت فوق‌العاده و بی‌نظیرش کشورهای زیادی را در لیست ما دارد: دماغه‌ی سبز، کومور، جیبوتی، گینه، موریتانی، موزامبیک، سومالی و تانزانیا کشورهایی هستند که شما می‌توانید به آنها سفر کنید و جاذبه‌های گردشگری آنها را کشف کنید. شما برای سفر به ماداگاسکار می‌توانید در فرودگاه یا مرز آبی ویزا بگیرید و به راحتی وارد این کشور شوید.

با پاسپورت ایرانی می‌توان به راحتی به کدام کشورهای دو قاره‌ی آمریکای سفر کرد؟

آمریکای لاتین نیز با کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه، گویان و اکوادور نیز تکمیل‌کننده‌ی این لیست هستند. به یاد داشته باشید کشور بولیوی نیز ویزای شما را در مقصد صادر می‌کند و برای رفتن به آن مشکلی وجود ندارد. در حقیقت کدام گردشگر دوست ندارد جنگل‌های سرسبز آمازون و طبیعت فوق‌العاده‌ی آمریکای جنوبی و مردم خونگرم آمریکای لاتین را از نزدیک ببیند و یا کشور دومینیکا در آمریکای شمالی و جزایر دریای کاراییب را با آن همه زیبایی و جاذبه‌ی گردشگری تجربه نکند؟

با پاسپورت ایرانی می‌توان به راحتی به کدام کشورهای اقیانوسیه سفر کرد؟

دو کشور در قاره‌ی اقیانوسیه وجود دارند که شما برای سفر به آنها یا نیاز به ویزا ندارید (ایالات فدرال میکرونزی) و یا می‎توانید در بدو ورود به کشور ویزا بگیرید (ایالت مستقل ساموا). طبیعت زیبای قاره‌ی اقیانوسیه به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان گردشگر از این مکان‌های دیدنی لذت ببرید.

سفر به سایر کشورهای جهان با پاسپورت ایرانی

شاید تاکنون فکر می‌کردید که با پاسپورت ایرانی برای سفر به بعضی از کشورهای دیگر مثل دبی نیز به ویزا نیاز نداریم. در حقیقت شیوه‌ی ویزا گرفتن برای این کشورها به اندازه‌ای آسان است که به نظر می‌رسد سفر به آنها بدون ویزا ممکن است. برای رفتن به دبی یا روسیه، شما تنها با خرید بلیط و ارائه‌ی رزرو هتل یا محل اقامتتان ویزا دریافت می‌کنید.

برای سفر به بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین نیز می‌توانید درخواست ویزای توریستی نموده و با تهیه‌ی مدارک لازم، به سفارت آن کشور مراجعه کرده برای دریافت ویزا اقدام کنید. اگر یک مصاحبه‌ی درست و منطقی با افسر سفارت انجام دهید، به راحتی ویزای توریستی خود را دریافت کرده و به عنوان گردشگر برای سفر به آن کشور ویزا می‌گیرید. مدارک لازم برای دریافت چنین ویزایی، علاوه بر مدارک شناسایی اولیه، ارائه‌ی بلیط هواپیما، رزرو هتل و یا محل اقامت است. علاوه بر اینها شما باید مدارک قانع‌کننده‌ای در خصوص این که پس از پایان ویزایتان، آن کشور را ترک کرده و به کشورمان بازمی‌گردید، ارائه دهید.

اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی عضو اتحادیه‌ی اروپا را دارید، باید ویزای شینگن دریافت کنید. اخذ ویزای شینگن کار سخت‌تری است و شما باید بتوانید مدارک قانع‌کننده‌تری در خصوص ترک کشورهای حوزه‌ی شینگن پس از پایان ویزایتان ارائه دهید. دریافت ویزای کشورهای آمریکایی به ویژه ایالات متحده‌ی آمریکا نیز با توجه به نداشتن روابط دیپلماتیک و سفارت در ایران، کمی سخت‌تر است و شما نیاز به مدارک زیادی برای درخواست و دریافت ویزا دارید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.