مرگ تدریجی اپل در ایران | آیفون حتی اگر رجیستر شود، تحریم آمریکا است!

کد خبر : ۳۶۵۴۸۰
مرگ تدریجی اپل در ایران | آیفون حتی اگر رجیستر شود، تحریم آمریکا است!

با عرضه آیفون ۱۶ تولید آیفون ۱۳ متوقف می‌شود و بسیاری از طرفدارن آیفون بر این باورند که اگر در مورد رجیستری آیفون تجدیدنظری صوزت نگیرد، کاربران ایرانی دیگر باید با اکوسیستم اپل خداحافظی کنند. اما گویا این فقط سیاست‌های داخلی نیستند که کاربران را از استفاده آیفون منع می‌کنند. سینا تنفنگچی در این خصوث در خبرآنلاین گفت:« اپل هرچقدر هم که خوب باشد، این ایالات متحده آمریکا است که کاربران ایرانی را تحریم کرده است.»

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، پس از رونمایی از سری جدید آیفون ۱۶، کاربران و طرفداران این اکوسیستم در مورد پایان عصر آیفون در ایران ابراز نگرانی کردند. باعرضه این سری آیفون خط تولید آیفون ۱۳ متوقف می‎شود و آیفون ۱۳ نیز آخرین‌مدل از آیفون است که در ایران رجیستر می‎شود. بنابراین اگر روند رجیستر نشدن آیفون ادامه داشته باشد، پایان آیفون در ایران، چندان دور ازنظر نیست.

اما آیا واقعاً آیفون دیگر رجیستر نخواهد شد؟

در پی این موضوع با سینا تفنگچی، متخصص هوش مصنوعی فناوری‌های نوین رسانه‌ای در خبرآنلاین گفت‌و‎گویی داشتم. او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در مورد مسئله رجیستر آیفون، به دولت جدید خوش‌بین بود گفت:«بهترین زمان برای اینکه دولت جدید نحوه برخورد خود با فرآیند رجیستری را نشان دهد، همان زمان ورود آیفون ۱۶ به بازار است.»

او ادامه داد:« درواقع برای اینکه وعده‌ی آذری جهرمی در موردتعامل وزارت ارتباطات با وزارت صمت در مسیر تسهیل حق مجوز آیفون را پیگیری کنیم تا متوجه شویم که راست بوده یا صرفاً یک وعده بوده است، باید حداقل تا زمان رونمایی آیفون ۱۶ صبر کنیم. ما نباید با دولت جدید عجولانه برخورد کنیم، باید صبر کنیم تا فرصت لازم را به دست بیاورند و سیاست‌های راهبردی خود را تبیین کنند و بعد نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهیم.»

آیفون حتی اگر آزاد شود، تحریم است

او در ادامه با اشاره به این موضوع که نحوه برخورد وزارت ارتباطات یک‌طرف ماجرای آیفون است، گفت:« ما باید به این توجه داشته باشیم که حتی آیفون آزاد شود، این خود ایالات‌متحده آمریکا است که کاربران ایرانی را تحریم کرده است. فارغ از کیفیت این برند، کمپانی اپل باعث عدم دسترسی‌ کاربران ایرانی به برنامه‌ها شده و دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده است.»

او ادامه داد:«اپل هرچقدر هم که خوب باشد، در ایران باید نسبت به مسیر مقابله‌جویانه و دور زننده تحریم‌هایی که یک‌طرفه وضع‌شده است، سیاست‌هایی برای آن اعمال شود. درنتیجه باید از یکسو به سیاست‌های کشور حق بدهیم که سبب شده که آگاهی مردم بیشتر شود تا مردم متوجه شوند که سیاست‌های محدودکننده یک‌طرفه نبوده و بخشی از آن به خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه ما وضع‌شده است.»

مردم اعتبار خود را در آیفون داشتن می‌بینند

تفنگچی با اشاره به جمله “الإنسان حریص علی ما منع”  گفت:« مسئله‌ دیگری که اکنون وجود دارد میل مردم است؛ انسان را از هرچه منع کنید، به آن جذب می‌شود. از طرفی میل مردم به خاطر کیفیت نیست، به این خاطر است که عموم مردم سواد فنی و ابزاری ندارند. مردم در کنار سواد رسانه‌ای با استفاده از سواد ابزاری، از ظرفیت‌های ابزار خود که دستگاه یا همان گوشی هوشمند است بهترین استفاده را می‌برند.»

او افزود:«اکنون مردم بیشتر از یک گوشی یازده دو صفر دوربین‌دار از آیفون آگاهی ندارند و صرفاً به خاطر بحث تجملاتی اپل، از این برند استفاده می‌کنند. اگر شما از افراد بپرسید که چرا از برندی استفاده می‌کنید که رجیستر نشده و آنتن نمی‌دهد و با استفاده از راه‌های مختلف به سمت آن رفته‌اند، خیلی راحت به شما می‌گویند که استفاده آیفون نوعی برندینگ است. حتی خیلی از کسب‌وکارها فکر می‌کنند که اگر آیفون در دست داشته باشند بر روی برند آن‌ها تأثیر می‌گذارند.»

مشکل اکنون نداستن است، نه نتوانستن!

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد که محدودیت بد است اما ما باید از ابعاد مختلف باید به آن توجه داشتیم باشیم و گفت:«یکی از این ابعاد، همان بعد روان‌شناختی است که اکنون کاربران اپل فارغ از کیفیت، به خاطر اینکه تجمل‌گرایی را نمایش دهند از این برند استفاده می‌کنند. حتی نمی‌توانیم بگوییم که افراد دید سرمایه‌ای دارند چون اگر دید سرمایه‌ای داشته باشند از آن استفاده نمی‌کنند، بنابراین مشکل مردم اکنون نداستن است، نه نتوانستن.»

کمپانی اپل با هر بار به‌روزرسانی سیستم‌عامل، باگ‌های امنیتی خود را برطرف می‌کند، اما اگر دیگر آیفونی رجیستر نشود و اوضاع همین‌طور که هست باقی بماند، آیفون 13 نیز تنها تا چند سال دیگر به‌روزرسانی دریافت می‌کند. متأسفانه کاربران از مخاطراتی که دستگاه‌های به روزنشده ایجاد می‌کنند، اطلاعی ندارد و امروزه به‌وفور می‌بینیم که بسیاری از افراد هنوز از سری قدیمی آیفون استفاده می‌کنند، فقط به این دلیل که آیفون در دست داشته باشند.

سینا تفنگچی دراین‌باره گفت:« تلفن‌های همراه کنونی بین سه تا پنج سال عمر نرم‌افزاری دارند، اما اکنون افرادی را می‌بینیم که هنوز آیفون ۶ یا آیفون ۷ و ۸ دارند و به خاطر بحث تجملاتی اپل است که هنوز از این مدل‌ها استفاده می‌کنند. خیلی از موارد کیفی این مدل‌ها از بین رفته و کاربری که از مدل‌های قدیمی استفاده می‌کند حتی نمی‌داند که این گوشی مخاطرات ویروسی و غیره خواهد داشت.»

آیفون، نوکیا مهندسی زمانه...

او در ادامه با اشاره به اتفاقات مشابه‌ای که درگذشته نیز پیش‌آمده بود گفت:«یک‌زمانی تلفن‌های نوکیا سری E در بازار روی بورس بودند. به این مدل‌ها، گوشی مهندسی می‌گفتند؛ در آن زمآن‌هم الزاماً مهندس‌ها از این گوشی استفاده نمی‌کردند. خیلی از افراد نمی‌دانستند کاربرد آن چیست و تنها به خاطر تجملاتی بودن از این‌ مدل‌ها استفاده می‌کردند.»

او ادامه داد:« من با محدودیت هر چیزی که باعث شود مردم به سمت آن بروند مخالفم؛ اما مردم فکر می‌کنند که گران بودن به معنای باکیفیت بودن است. حتی در مقایسه سامسونگ با شیائومی می‌بینیم که تفاوت قیمتی محسوسی دارند، اما واقعاً متوجه می‌شویم که گران بودن سامسونگ به خاطر برند و اسم سامسونگ است؛ مردم باید نسبت به این مسائل آگاه شود.»

مردم باید به تکنولوژی روز دنیا دسترسی داشته باشند

این کارشناس همچنین در مورد انتظاراتی که از دولت جدید می‌توان داشت گفت:«ما در بحث مالیات و گمرک به‌شدت نقض داریم. به نظرم آقای پزشکیان نسبت به گران شدن عوارض، چه بحث گران شدن عوارض خروج از کشور و چه بحث مالیات‌هایی که قرار بود برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در نظر گرفته شود، باید تمهیداتی را در نظر بگیرند.»

او خاطرنشان کرد که این مسئله اکنون به‌شدت نیاز مردم است و مردم باید به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی داشته باشند و گفت:«خیلی از این گوشی‌های هوشمند دسترسی به 5G دارند و در ادامه دسترسی به 6G خواهند داشت. همچنین بعد دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اکنون عصر پرداخت از سمت NFC است و ما باید در مورد تحریم‌های بانکی اقدامات قابل‌توجهی را انجام دهیم و از ظرفیت گوشی‌های هوشمندی که این قابلیت را دارند استفاده کنیم. این‌ها همه جمله نکاتی هستند که نیاز کشور به واردات تلفن همراه، آن‌هم از نوع باکیفیت و همه نوع پسند را نشان می‌دهد.»

او افزود:« ما نه‌تنها نسبت به آیفون، بلکه نسبت به سایر گوشی‌ها هم نباید دید یک‌جانبه داشته باشیم و همه مواردی که ذکر شد باید موردتوجه قرار بگیرند. همچنین باید از طریق رسانه‌ها فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی صورت بگیرد تا مردم آگاهی خود را تقویت کنند و به شکل مطلوب و کیفی‌تر از ابزارها، پلتفرم‌ها و برندها استفاده کنند. به‌این‌ترتیب مردم باید بتوانند بازار هیجانی و عواطف هیجانی خود را کنترل کنند تا صرفاً با اخبار و هیجانات به سمت محصولات نروند.»

عاقبت عدم رجیستر: قیمت نجومی و سو استفاده دلالان

 تفنگچی در مورد این مسئله که تا چه حد می‌توان به دولت جدید در خصوص رجیستری آیفون خوش‌بین بود، گفت:« با توجه به اینکه خیلی از گوشی‌ها مثل سامسونگ اس۲۴ از آیفون گران‌ترند اما رجیستر می‌شوند؛ می‌توان نسبت‌ به رجیستر مدل‌های جدید آیفون هم خوش‌بین بود اما باید به دولت و وزیر جدید زمان بدهیم تا بتوانند مذاکرات خود را با وزارت صمت انجام دهند و نیاز مردم را برطرف کنند.»

او در پایان با تأکید بعد عواقب عدم رجیستر شدن آیفون‌ گفت:«فارغ از اینکه گوشی جدیدی بخواهد رجیستر شود؛ باید توجه داشته باشیم که یک سری از افراد به هر دلیلی آیفون ۱۴ و ۱۵ دارند، همچنین به‌روزرسانی آیفون ۱۳ محدودشده است اما بازاری به وجود آمده که سری‌های پایین‌تر آیفون به دلیل رجیستر شدن، قیمت‌های نجومی دارند و دلالی ناسالمی در آن وجود دارد؛ بنابراین بازنگری به مسئله رجیستر و رجیستر شدن این‌ مدل‌های آیفون در دولت جدید اقدام مطلوبی‌ است که دور ازنظر نیست.»

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد