تهران چه تئاترهایی را در دی‌ماه میزبانی می‌کند؟

سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر در فصل زمستان میزبان نمایش‌های متعددی هستند. در این میان اجرای برخی آثار رو به اتمام است و برخی دیگر تا اواخر دی‌ماه روی صحنه خواهند بود. بهمن‌ماه نیز فصل پرکاری هنرمندان در جشنواره‌های چندگانه فجر خواهد بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایلنا، تئاترها، سینماها، گالری‌ها در فصل زمستان میزبان هنرمندان رشته‌های مختلف هستند. البته باید گفت فصل زمستان در زمینه برگزاری رویدادهای هنری مقطعی شلوغ است؛ چراکه جشنواره‌های چندگانه فجر که بخش سرود هم به طور مستقل به آن اضافه شده و در بهمن‌ماه برگزار می‌شوند، کار خود را کمی زودتر آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر روال برگزاری رویدادهای هنری اتفاقی همیشگی است و نشان از انگیزه و تحرکاتی دارد که به ایجاد بازار هنری و اقتصادی کمک خواهد کرد. بدون شک چرخه اقتصادی هنرها با برگزاری رویدادهای کوتاه و بلندمدت دولتی و خصوصی جریان خود را حفظ خواهد کرد و به همین واسطه است که می‌توان به تحلیل کمی و کیفی آثار، اکران‌ها، اجراها و نمایشگاه‌ها پرداخت.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تئاترهایی که در ماه ابتدایی فصل زمستان در مجموعه‌هایی چون تئاترشهر،‌ تماشاخانه سنگلج، سالن‌های حوزه هنری و برخی سالن‌های خصوصی روی صحنه رفته‌اند. در این میان برخی آثار به تازگی اجراهای خود را شروع کرده‌اند و برخی دیگر به دلیل استقبال مخاطبان تمدید شده‌اند یا در سالنی دیگر روی صحنه رفته‌اند.

تالار مولوی/ سالن اصلی

نمایش «معبد اقیانوس»

تالار مولوی یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های تهران از چهارم تا سی‌ام دی‌ماه میزبان نمایشی به کارگردانی آر فلاحت‌پیشه است. این اثر با عنوان «معبد اقیانوس» را زنده‌یاد اکبر رادی نوشته است.

شراره آشوری، سجاد احمدلو، محمود باقری، یوسف جیحونی‌نیا، علیرضا رشیدی، احد شاملو، رضا فرجی، یگانه ماموریان و سیدجواد حسینی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

قصه نمایش «معبد اقیانوس» در سال ۱۳۵۶ و در یک کاروانسرای متروکه می‌گذرد. یک تیم امنیتی در جستجوی یک باستان‌شناس گمشده هستند که…

نمایش «مرگامرگ»

نمایش «مرگامرگ» نوشته مریم یاسین‌زاده و کارگردانی بهرام عباسی‌فرد و مریم یاسین‌زاده، یکی دیگر از آثار روی صحنه در تالار مولوی است. این نمایش تا بیست و نهم دی‌ماه روی صحنه خواهد بود.

آوا بهراهی، نازنین بهرامی، رضا جلایری، ابوالفضل خسروجردی و رضوان سراج‌همدانی برخی از بازیگرانی هستند که در نمایش «مرگامرگ» حضور دارند. از دیگر عوامل هم می‌توان به شقایق برهمتی گریمور، آمین ملک آهنگساز و مهرناز عباسی طراح لباس اشاره کرد.

نمایش «مرگامرگ» درباره اولین ماموریت عزرائیل بر روی زمین است.

حوزه هنری

تماشاخانه ماه

نمایش «مکبث»

تماشاخانه «ماه» واقع در حوزه هنری تهران از چهارم تا چهاردهم دی‌ماه میزبان نمایش «مکبث» است. این اثر نوشته ویلیام شکسپیر است و عباس رثایی کارگردانی آن را به عهده داشته است. عباس رثایی علاوه بر کارگردانی تنها بازیگر نمایش نیز هست.

در خلاصه نمایش آمده است: مکبث به تحریک همسرش پادشاده را می‌کشد.

تماشاخانه سنگلج

نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل»

نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» یکی از آثاری است که به میزبانی تماشاخانه سنگلج تا ۲۲ دی‌ماه روی صحنه است. نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده این اثر علی بابایی است و رویا جزینی، مژگان چارانی، علیرضا داننده‌فرد و کاوه سوری برخی از بازیگران آن هستند.

از دیگر عوامل نمایش می‌توان به سهیلا جواد گریمور و امیر رفیعا آهنگساز و نوازنده اشاره کرد.

در خلاصه نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» آمده است: روز عروسی دختر حاج احمد وکیل مرحوم، داماد از گرمابه سر به نیست میشود تهمینه همسر حاج احمد وکیل برای پیدا کردن سرنخی از دامادش تمام اهالی عمارت را استنطاق میکند و از پچ پچه‌های پستوها به لایه‌های جدیدی از ماجرا می‌رسد.

نمایش «اپرت نیرنگِ اورنگ»

«اپرت نیرنگِ اورنگ» نوشته سیدهاشم خان شافع و کارگردانی مرتضی برزگرزادگان یکی دیگر از نمایش‌هایی است که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. این نمایش از یازدهم دی‌ماه تا چهارم بهمن‌ماه روی صحنه خواهد رفت و بهاره رهنما بازیگر آن است. نسیم ملکی طراح لباس این اثر نمایشی را به عهده داشته است.

در خلاصه این اثر آمده است: اورنگ که فردی فریبکار است از کل کل دو حاجی استفاده کرده بین آنها اختلاف ایجاد می‌کند و به آنها و پسرانشان که عاشق هستند نیرنگ می‌زند.

مجموعه تئاتر شهر

سالن اصلی

نمایش «فردریک»

سالن اصلی تئاتر شهر از هفتم آذرماه میزبان آخرین نمایش حمیدرضا نعیمی است که «فردریک» نام دارد. این اثر نمایشی را اریک امانوئل اشمیت نوشته و شهلا حائری آن را به فارسی برگردانده است.

محمدامین پازوکی، مریم صدری، امیر کربلایی‌زاده، آرمین یعقوبی، علی صادقی، ارسلان شباهنگ، مهران اکبری، سجاد حیدریه و حمیدرضا نعیمی برخی از بازیگرانی هستند که به ترتیب روی صحنه می‌روند. از دیگر عوامل نیز می‌توان به بهزاد عبدی آهنگساز، سحر لطفی، یاشار احمدی و مهرداد طالبی به عنوان خواننده اشاره کرد.

در خلاصه نمایش اثر آمده است: خلاصه: «فردریک» سرگذشت ستاره‌ بازیگریِ تئاترِ بولوار در پاریس و فرانسه‌ی قرنِ نوزدهم است. فردریک لومتر، بازیگری افسانه‌ای است که تمامِ نقش‌ها و ژانرها را آزموده است. او میلی سیری‌ناپذیر برای بازیگری دارد. از لذاتِ زندگی چیزی نیست که تجربه نکرده باشد اما چند ماهی است که در میانِ تماشاگران متوجه دو چشمِ میشی رنگ می‌شود که در تاریکی فضای سالنِ نمایش همچون چشمانِ گربه می‌درخشند و این سرآغازِ نمایشنامه‌ی شورانگیزِ اریک امانوئل اشمیت است.

سالن سایه

نمایش «سالومه»

سالن «سایه» واقع در مجموعه تئاتر شهر از سوم تا سیزدهم دی‌ماه میزبان نمایش «سالومه» است. نویسنده و کارگردان این اثر بابک پرهام است و علیرضا آل داود تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته است. نکیسا عقبایی نیز تنها بازیگر اثر است.

سعید حسنلو طراحی صحنه نمایش را به عهده داشته و افسانه قلی‌زاده طراحی گریم بازیگران را به عهده داشته است.

خلاصه نمایش: سالومه، دختر هرودیا، عاشق صدای یحیی تعمید دهنده در زندان می‌شود. با طرد شدن از سوی یحیی کینه او را به دل می‌گیرد و از پدر درخواست سر بریده یحیی را می‌کند.

کارگاه نمایش

نمایش «ترور»

کارگاه نمایش یکی از سالن‌هایی که بعدا به مجموعه تئاتر شهر افزوده شده، تا دوازدهم دی‌ماه میزبان یک اثر به کارگردانی جواد رازقندی است. نویسنده این اثر انوش معظمی است و «ترور» نام دارد.

انوش معظمی علاوه بر نویسندگی در نمایش «ترور» ایفای نقش کرده و رستا رضوی، سعید رضایی، مرجان امینی‌راد، میلاد صفوی و حمیدرضا نوری نیز دیگر بازیگران آن هستند. از دیگر عوامل نمایش «ترور» می‌توان به نوید آقاجان‌پور طراح صحنه و ملیکا رمضانی گریمور اشاره کرد.

نمایش «ترور» درباره چهار تن از اعضای گروهک تروریستی است که در پی چند عملیات دچار اختلاف و سوتفاهم تشکیلاتی شده و اقدام به تسویه حساب‌های شخصی می‌نمایند.

تالار حافظ

نمایش «اول شخص مفرد»

تالار حافظ که در مقابل بنیاد رودکی واقع شده و به اجراهای تئاتر اختصاص دارد، تا بیست و هشتم دی‌ماه میزبان نمایش «اول شخص مفرد» خواهد بود.

نویسندگی، طراحی و کارگردانی نمایش «اول شخص مفرد» به عهده امید نیاز بوده است. او و مونس‌پور فاتحیان تنها بازیگران این اثر هستند.

در خلاصه نمایش «اول شخص مفرد» آمده است: مهرداد که از کودکی با مشکلات زیادی روبرو شده است، حالا در زندگی مشترک خود هم با همسر خود به مشکل خورده است. او سعی دارد قصه زندگی‌اش را برای همسرش بازگو کند تا شاید بتواند رضایت او را جلب نماید؛ تا اینکه اتفاقی عجیب همه چیز را دگرگون میکند.

فرهنگسرای نیاوران

نمایش «این دنیا یک کنسرت. . به من بدهکاره»

فرهنگسرای نیاوران که در طول سال نمایش‌های متعددی را میزبانی می‌کند تا ۲۵ دی‌ماه میزبان نمایش «این دنیا یک کنسرت. . به من بدهکاره» است. این اثر به نویسندگی و کارگردانی سهند خیرآبادی پیش‌تر در مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بود.

تهیه‌کنندگی این اثر به عهده محمد قدس بوده و امیرمهدی ژوله و الیکا عبدالرازقی در آن ایفای نقش می‌کنند. از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به یایال یلسیانی آهنگساز و مهدی قاضی انیمیشن اشاره کرد.

این نمایش درباره مرد میانسالی اس که تصمیم دارد بحران‌های زندگی‌اش را با مخاطبان در میان بگذارد.

تماشاخانه ایرانشهر

سالن استاد سمندریان

نمایش «همکارها»

«همکارها» عنوان یکی از نمایش‌هایی است که از بیست و سوم آذرماه در سالن استاد سمندریان واقع در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و اجرای آن تا ۲۶ دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

نویسنده این اثر جان هاچ است و معین محب‌علیان آن را به فارسی ترجمه کرده است. کارگردانی «همکارها» به عهده پریسا محمدی بوده و محمد قدس تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته است.

رامین سیار دشتی، محمدصادق ملک، وحید نفر، ریحانه سلامت، محمد نیازی نیز برخی از بازیگرانی هستند که در «همکارها» ایفای نقش کرده‌اند. از دیگر عوامل اثر می‌توان به سعید یزدانی طراح صحنه، مهرناز عباسی طراح لباس و آیدین نظمی آهنگساز اشاره کرد.

نمایش «همکارها» درباره آخرین روزهای نویسنده روس در زمان اتحاد جماهیر شوروی را روایت می‌کند. او قصد دارد به مناسبت ۶۰ سالگی استالین برایش نمایشنامه‌ای بنویسد.

سالن استاد ناظرزاده کرمانی

نمایش «توافق‌نامه»

یکی دیگر از سالن‌های پرکار این سال‌ها سالن استاد ناظر زاده کرمانی واقع در مجموعه ایرانشهر است. این سالن از بیست و دوم آذرماه تا بیست و ششم دی‌ماه میزبان نمایش «توافق‌نامه» است. نویسنده این اثر فیلیپ کلودل است و شهلا حائری آن را به فارسی برگردانده است.

کوروش سلیمانی تهی‌کننده و کارگردانی این اثر را به عهده دارد و علاوه بر خودش بهنام تشکر و رامین ناصر نصیر هم در آن ایفای نقش می‌کنند. از دیگر عوامل می‌توان به مژگان عیوضی طراح لباس، منوچهر زنده‌دل گویند اشاره کرد.

در خلاصه این اثر آمده است: دو دوست قدیمی پس از مدت‌ها یکدیگر را می‌بینند. یکی بازیگری‌ست متوسط و دیگری نمایشنامه‌نویسی ناموفق. بازیگر می‌خواهد آپارتمانش را بفروشد و برای این کار از دوستش خواسته که در زمان امضاء توافق نامه آنجا حضور یابد تا خیال خریدار راحت باشد. در انتظار خریدار و در آپارتمانِ خالی گفتگوی دو دوست درباره زندگی شخصی، رفاقت، تئاتر، فروش خانه و موضوعات مختلف به شوخی، به تمسخر و تخریب، به پرخاشگری و حتی در لحظاتی به نزاع کشیده می‌شود. خریدارِ از همه جا بی‌خبر با حضورش ماجراهای غافلگیرکننده دیگری را رقم می‌زند.

خانه هنرمندان

سالن استاد انتظامی

نمایش «شبی که نور را بلعیدی آن‌جا بودم»

سالن استاد انتظامی نیز از بیست و هفتم آذرماه تا نوزدهم دی‌ماه میزبان نمایش «شبی که نور را بلعیدی آن‌جا بودم» نوشته مهرنوش دقیقی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی، منادا ناطقی است.

بازیگران این اثر به ترتیب ورد به صحنه عبارتند از غزاله مظفری، سحر صبحی و سعید فرجی‌کجور. از دیگر عوامل نیز می‌توان به عاطفه جعفری طراح گریم، هلیا میرهادی طراح لبلس و یکتا اعتمادی اشاره کرد.

قصه نمایش درباره زنی است که برای به دست آوردن بچه به ناکجا آبادی کنار دریا می‌رود و با زنی دیگر ملاقات می‌کند و…

منادا ناطقی کارگردان اثر، درباره آن نوشته است: گروه «یاتوک» تلاش کرده است دغدغه‌ها و تجربیات خود را در قالب نمایش «شبی که نور را بلعیدی آن‌جا بودم» به اجرا در بیاورد.

نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم»

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» عنوان یکی دیگر از نمایش‌های روی صحنه در سالن انتظامی است.

این اثر نوشته مارتین کریمپ است و خاطره کرد کریمی مترجم آن است. کارگردانی اثر به عهده مجتبی جدی بوده و بازیگرانی چون پوریا شکیبایی، نازنین حشمدار و متین مختومی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

پریوش حاجی‌قدیری طراحی صحنه اثر را به عهده داشته و آیسن آق آتابای نیز طراح لباس است.

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» درباره دختر خدمتکاری است که پس از مرگ والدین به چشم صاحب کارش می‌آید و در ادامه اتفاقاتی در می‌گیرد.

تماشاخانه ملک

نمایش «ناکجا آباد»

تماشاخانه ملک از نوزدهم آذر تا نوزدهم دی‌ماه میزبان نمایش «ناکجا آباد» است که محمود متوسلیان نگارش آن را به عهده داشته و سپیده صباغ داماتورژی و کارگردانی آن را به عهده داشته است.

بازیگران این نمایش «ناکجا آباد» عبارتند از سپیده صباغ، میثم اکبری، زهره فیروزی و آتنا قرائی. پیمان خازنی آهنگسازی اثر را به عهده داشته و میثم اکبری خواننده آن است.

در خلاصه اثر آمده است: این نمایش بر اساس داستان ادبیت عامیانه‌ی ترکه و تبر، ملک سلیم شاه سرزمین دوستی عاشق پریچهر دختر شاه پریان میشود و در این مسیر داستان جاری می‌شود.

عمارت ارغوان

نمایش «خاکستر به خاکستر»

عمارت ارغوان یکی دیگر از سالن‌های خصوصی تهران از دوازدهم تا ۲۸ دی‌ماه میزبان نمایش «خاکستر به خاکستر» است. این اثر نوشته هارولد پینتر است و ملینا بختیار آن را ترجمه کرده است. ایمان اسدی تهیه‌کنندگی نمایش را به عهده داشته و هنگامه یادگاری کارگردان آن را به عهده دارد.

هنگامه یادگاری و سهیل پورجعفر در نمایش «خاکستر به خاکستر» ایفای نقش می‌کنند و در خلاصه آن آمده است: زندگی مشترکی که وابسته به کشف حقیقت است، اما باید دید حقیقت از زاویه دید چه کسی نزدیکترین نقطه به واقعیت است.

تئاتر هامون

نمایش «آوینیون»

سالن تئاتر هامون از سی‌ام آذرماه تا پانزدهم دی‌ماه میزبان نمایش «آوینیون» است. نویسندگی و کارگردانی این اثر به عهده حسن معینی بوده و آزاده صمدی تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته است.

عبدالحمید گودرزی، امیر جوشقانی، ملیحه بقایی و سعید عساکره بازیگراان نمایش «آوینیون» هستند. از دیگر عوامل این اثر می‌توان به مهرنوش بیاتی طراح لباس و محمدباقر کیان آهنگساز اشاره کرد.

در خلاصه نمایش «آوینیون» آمده است: نمایش «آوینیون» درباره گروه تئاتری است که قصد دارند اجرایی را براساس نمایشنامه «مکبث»، برای شرکت در جشنواره تئاتر آونیون فرانسه آماده کنند. اما در این مسیر دچار چالش‌هایی می‌شوند. «آوینیون» درباره شکل دادن به مفهوم اجرا در تئاتر است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.